Scopul lucrarii de fata este acela de a facilita intelegerea si insusirea institutiilor de dreptul civil al familiei, pentru cei care se initiaza in acest fascinant domeniu al dreptului, in realizarea caruia s-a incercat aducerea normelor de drept si a notiunilor juridice in viata de zi cu zi, acolo unde aceasta se intampla, facandu-se trecerea de la cultura de specialitate la insasi punerea lor in practica, rezultatul fiind, sperand noi, un instrument de lucru eficient, care abordeaza in paralel chestiunile teoretice si cele practice, intr-o maniera cat mai apropiata de ceea ce asteapta astazi studentii de la o astfel de lucrare.
Prezentarea partii teoretice a acestei lucrari a fost realizata intr-o alta maniera decat se obisnuieste in stilul clasic al unui curs universitar, intrucat informatia este structurata in jurul unor schite si scheme, subiectele abordate fiind dezvoltate intr-un mod cat mai concis si clar, pe intelesul celor carora le este dedicata, respectiv studentilor din anul III ai facultatilor de drept, urmand ca pentru chestiunile controversate, sau de finete juridica, sa se apleleze la tratatele si monografiile din domeniu, care au fost deja scrise de alti autori, mentionati in cadrul sectiunii „bibliografie recomandata”. Totodata, pentru fixarea unor notiuni, termeni si sintagme juridice, utilizate in continutul lucrarii, au fost folosite definitii, prin preluarea lor sub titlul „dictionar juridic”, din dictionarele citate la locul potrivit.
Lucrarea nu are insa un caracter pur teoretic – asa cum rezulta chiar din titlul sau –, ci ea are si un nuantat caracter practic, prezentand, pe de o parte, unele „spete” create pentru a face legatura cu notiunile teoretice explicate, solicitand studentilor solutiile concrete la problemele de drept pe care acestea le ridica, iar pe de alta parte, prin includerea unor solutii apreciate a fi mai semnificative din practica judiciara, mai noua sau mai veche, publicate sau nepublicate pana acum, spre a fi analizate si discutate cu studentii in dezbaterile seminariale.
Acesta este si motivul pentru care, avand in vedere faptul ca materialul prezentat urmeaza a fi utilizat de studenti in pregatirea examenului lor, precum si la activitatile seminariale si pentru verificarea informatiilor asimilate, in cuprinsul acestuia a fost inclus un numar de 250 de grile, precum si o serie de intrebari de verificare a cunostintelor, destinate fixarii notiunilor de drept prezentate.
In ceea ce priveste spetele, avand in vedere faptul ca ne situam pe un teritoriu care, fata de alte domenii ale dreptului, nu poate fi privit in mod abstract, acestea au fost gandite si structurate altfel decat este studentul obisnuit, tenta lor hazlie avand ca model spetele pe care le prezenta Prof. univ. dr. Ioan Lula, cu un sfert de secol in urma, la seminariile de drepturile reale, si care, datorita povestilor in care erau imbracate, au ramas in memoria autoarei si astazi, tehnica fiind preluata in speranta de a se obtine acelasi rezultat.