In traducere libera, «go» inseamna incercuire. Se incercuiesc piesele adversarului, se incercuiesc teritorii. Goul, ca oricare alt joc de gandire, presupune talent. Regulile jocului se pot invata in cateva minute si sunt atat de naturale incat goul este considerat o descoperire si nu o inventie.
Cartea de fata reprezinta o pledoarie pentru go, acest minunat instrument de stimulare a logicii, a rigurozitatii si a coerentei care, in cele din urma, conduc spre luciditate si clarviziune, spre intelegere si comunicare facila. Goul nu ne face mai destepti peste noapte, dar ne obliga sa fim mai calculati, sa gandim in perspectiva, sa analizam deopotriva avantajele si riscurile actiunilor noastre. Goul ne indeamna la echilibru, la cumpatare, la cugetare; el e ca o oglinda ce reflecta pe tabla de joc comportamentul nostru cotidian.
Ne miram uneori de faptul ca socializarea, in adevaratul sens al cuvantului, nu este punctul forte al tineretului din ziua de azi. E si normal, deoarece traim in lumea internetului si a retelelor de socializare virtuala. Ceea ce le scapa din vedere celor care nu vad nimic rau in acest lucru este faptul ca internetul ofera informare nu si formare! Tinerii, copiii in special, trebuie indrumati in procesul educational, uneori obligati sa faca lucruri mai putin placute, din punctul lor de vedere, iar un exemplu este reprezentat de clasicele teme pentru acasa. Ei nu sunt capabili intotdeauna sa inteleaga si sa aleaga cea mai buna solutie pentru evolutia lor si nu intamplator se spune ca fara presiune nu s-ar forma diamantele.
Aceasta este ideea de la care am pornit elaborarea acestui manual destinat promovarii si invatarii goului, aceasta unealta eficienta atunci cand vorbim de „modelarea” copiilor si a tinerilor. Manualul este structurat in 31 de lectii insotite de intrebari, probleme, rezolvari ale problemelor si de ilustratii reprezentative legate de go. Eu sunt profesor si atunci am elaborat aceasta carte exact dupa cum este cerinta unui manual de orice fel.
Vasile Bunea
Prefata
Cuvantul autorului
Ce este goul?
Lectia 1 - Materialul de joc
Lectia 2 – Primele mutari
Lectia 3 – Libertati
Lectia 4 – Capturarea pieselor
Lectia 5 – Extinderea (nobi)
Lectia 6 – Obtinerea de libertati prin conectare
Lectia 7 – Obtinerea de libertati prin capturare
Lectia 8 – Sinuciderea
Lectia 9 – Ko
Lectia 10 – Teritoriu
Lectia 11 – Mutari la inceputul jocului
Lectia 12 – Schitarea teritoriilor
Lectia 13 – Partida demonstrativa
Lectia 14 – Lipsa de libertati (damezumari)
Lectia 15 – Revenirea (uttegaishi)
Lectia 16 – Cum dam atari?
Lectia 17 – Protejarea teritoriilor
Lectia 18 – Scara
Lectia 19 – Reteaua (geta)
Lectia 20 – Ochi falsi - ochi viabili
Lectia 21 – Grupuri vii - grupuri moarte
Lectia 22 – Nakade - partea I
Lectia 23 – Nakade - partea a II-a
Lectia 24 – Seki
Lectia 25 – Tipuri de mutari
Lectia 26 – Jocul la colturile tablei
Lectia 27 – Jocul la marginea tablei
Lectia 28 – Conectarea pieselor
Lectia 29 – Yose
Lectia 30 – Semeai
Lectia 31 – Ranguri, handicap si komi
Dictionar cu termeni specifici
Prima mea mutare
Rezolvarea problemelor. Lectia 3
Rezolvarea problemelor. Lectia 4
Rezolvarea problemelor. Lectia 5
Rezolvarea problemelor. Lectia 6
Rezolvarea problemelor. Lectia 7
Rezolvarea problemelor. Lectia 8
Rezolvarea problemelor. Lectia 9
Rezolvarea problemelor. Lectia 10
Rezolvarea problemelor. Lectia 11
Rezolvarea problemelor. Lectia 12
Rezolvarea problemelor. Lectia 14
Rezolvarea problemelor. Lectia 15
Rezolvarea problemelor. Lectia 16
Rezolvarea problemelor. Lectia 17
Rezolvarea problemelor. Lectia 18
Rezolvarea problemelor. Lectia 19
Rezolvarea problemelor. Lectia 20
Rezolvarea problemelor. Lectia 21
Rezolvarea problemelor. Lectia 22
Rezolvarea problemelor. Lectia 23
Rezolvarea problemelor. Lectia 24
Rezolvarea problemelor. Lectia 25
Rezolvarea problemelor. Lectia 26
Rezolvarea problemelor. Lectia 27
Rezolvarea problemelor. Lectia 28
Rezolvarea problemelor. Lectia 29
Rezolvarea problemelor. Lectia 30