Capitolul I. Jurisdictii speciale administrative si proceduri administrative cu „elemente de aparenta jurisdictionalizare” – distinctii absolut necesare
Sectiunea 1. Cateva observatii preliminare
Sectiunea a 2-a. Repere doctrinare privitoare la notiunea de „jurisdictie speciala administrativa”
Sectiunea a 3-a. Reflectarea notiunii de „jurisdictie speciala administrativa” in cateva decizii ale Curtii Constitutionale
Sectiunea a 4-a. Cateva concluzii preliminare la problema definirii notiunii de „jurisdictie speciala administrativa”. O categorie juridica in pericol de caducizare? Distinctii (necesare) intre familia „jurisdictiilor speciale administrative” si cea a „procedurilor administrative cu elemente de aparenta jurisdictionalizare”
Sectiunea a 5-a. Antecedente istorice privind organizarea si functionarea jurisdictiilor speciale administrative in Romania
Sectiunea a 6-a. Locul si rolul jurisdictiilor speciale administrative in alte state
§1. Franta
§2. Italia
§3. Finlanda
§4. Elvetia
§5. Marea Britanie
§6. Statele Unite ale Americii
Sectiunea a 7-a. Trasaturile organelor administrative cu atributii jurisdictionale
§1. Formal, jurisdictiile speciale administrative sunt autoritati (autonome) ale administratiei publice sau, dupa caz, organe atasate unor asemenea autoritati
§2. Organele administratiei publice cu activitate jurisdictionala nu alcatuiesc un ordin, respectiv un sistem similar celui format de instantele judecatoresti
§3. Organele administrative cu activitate jurisdictionala nu suplinesc functia asigurata de instantele autoritatii judecatoresti
§4. Organele administrative cu activitate jurisdictionala sunt specializate in rezolvarea unor anumite categorii de litigii nascute din activitatea administratiei publice
§5. Organele administratiei publice cu activitate jurisdictionala au putere autonoma de decizie, bucurandu-se de independenta functionala in solutionarea litigiului cu existenta caruia au fost sesizate
§6. Organele colective cu caracter administrativ-jurisdictional au, de regula, o structura eterogena, fiind formate din persoane avand un statut diferit, respectiv o calificare deosebita
Sectiunea a 8-a. Statutul jurisdictiilor speciale administrative
§1. Potrivit art. 21 alin. (4) din Constitutia Romaniei, „jurisdictiile administrative sunt facultative si gratuite”. Reactia „adaptata” a legiuitorului ordinar in fata unui text constitutional inept
§2. Jurisdictiile speciale administrative, art. 124 din Constitutia Romaniei si principiul separatiei puterilor in stat – corelatii necesare
§3. Sumara analiza a jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului privind compatibilitatea statutului organelor administrativ-jurisdictionale cu cel al unui tribunal independent si impartial
§4. Notiunea de „jurisdictie speciala administrativa” in lumina jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene. (In)admisibilitatea trimiterii unei intrebari preliminare formulate in fata unei jurisdictii speciale administrative
Capitolul al II-lea. Controlul administrativ-jurisdictional si controlul judecatoresc al actelor administratiei publice – delimitari necesare
Sectiunea 1. Jurisdictiile speciale administrative si contenciosul administrativ obiectiv (tutela administrativa)
Sectiunea a 2-a. Jurisdictiile speciale administrative si contenciosul administrativ subiectiv
Capitolul al III-lea. Actul administrativ cu caracter jurisdictional
Sectiunea 1. Examen de doctrina si jurisprudenta privind definirea notiunii de „act administrativ cu caracter jurisdictional”
Sectiunea a 2-a. Trasaturile actului administrativ cu caracter jurisdictional
§1. Actul administrativ cu caracter jurisdictional este o specie a actului administrativ de autoritate (unilateral)
§2. Actul administrativ cu caracter jurisdictional este pronuntat numai in urma unei sesizari intocmite de subiectul indreptatit, potrivit legii
§3. Actul administrativ cu caracter jurisdictional este un act cu caracter individual
§4. Actul administrativ cu caracter jurisdictional produce, in principiu, efecte retroactive. Exceptii
§5. Actul administrativ cu caracter jurisdictional este pronuntat in urma parcurgerii de catre organul administrativ competent a unei proceduri bazate pe principiul contradictorialitatii, al dreptului la aparare si al independentei functionale
§6. Actul administrativ cu caracter jurisdictional este – principial – irevocabil
§7. Actul administrativ cu caracter jurisdictional este un act administrativ supus controlului de legalitate al instantelor judecatoresti
§8. Conditiile de validitate a unui act administrativ cu caracter jurisdictional
§9. Ineficienta actului administrativ cu caracter jurisdictional
Capitolul al IV-lea. Jurisdictiile speciale administrative si alte cai administrative de atac
Sectiunea 1. Jurisdictiile speciale administrative si recursurile gratioase
§1. Notiunea de recurs administrativ gratios
§2. Cazul cererii de reexaminare reglementate de art. 50 alin. (2) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare
Sectiunea a 2-a. Jurisdictiile speciale administrative si recursurile ierarhice
§1. Notiunea de recurs administrativ ierarhic
§2. Cazul contestatiei indreptate la Comisia Centrala de Rechizitii
Sectiunea a 3-a. Jurisdictiile speciale administrative si controlul administrativ specializat nejurisdictionalizat
§1. Notiunea de control administrativ specializat
§2. Cazul caii de atac promovate impotriva actelor individuale emise si a masurilor dispuse in exercitarea delegarii de putere de structurile subordonate Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
Sectiunea a 4-a. Jurisdictiile speciale administrative si controlul administrativ specializat intern. Cazul contestatiei promovate la Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei
Sectiunea a 5-a. Jurisdictiile speciale administrative si controlul administrativ extern (specializat)
§1. Cazul Comisiei superioare de expertiza medicala a persoanelor cu handicap din structura Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
§2. Cazul contestatiilor promovate inaintea comisiilor judetene de fond funciar
§3. Cazul contestatiei promovate la Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor
§4. Cazul intampinarilor si contestatiilor adresate birourilor electorale
Sectiunea a 6-a. Jurisdictiile speciale administrative si procedurile de control administrativ marcate de elemente de aparenta jurisdictionalizare. Pseudo-jurisdictii administrative
§1. Cazul Consiliului Concurentei
§2. Cazul inspectorului de integritate
§3. Cazul comisiilor de solutionare a contestatiilor din sistemul Curtii de Conturi
§4. Cazul comisiilor de solutionare a intampinarilor promovate impotriva unei notificari a propunerii de expropriere pentru cauza de utilitate publica
§5. Procedura administrativa gestionata de comisiile de cercetare a averilor
§6. Cazul primarului chemat sa solutioneze contestatiile promovate impotriva continutului listei de sustinatori ai unei initiative legislative cetatenesti
Capitolul al V-lea. Jurisdictiile speciale administrative si jurisdictiile disciplinare
Capitolul al VI-lea. Organe administrative cu caracter jurisdictional. Jurisdictiile speciale administrative propriu-zise
Sectiunea 1. Jurisdictia speciala administrativa a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor
§1. Consideratii generale
§2. Natura juridica a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor
§3. Statutul membrilor Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor
§4. Principiile care guverneaza activitatea jurisdictionala a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor
§5. Procedura administrativa cu caracter jurisdictional in fata Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor
Sectiunea a 2-a. Jurisdictia speciala administrativa a judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate
§1. Cateva observatii prealabile
§2. Sesizarea judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate
§3. Termenele in care poate fi sesizat, in conditiile Legii nr. 275/2006, judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate
§4. Elementele de jurisdictionalizare prezente in activitatea judecatorului delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate
§5. Solutiile pe care le poate pronunta judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate
§6. Controlul judiciar de legalitate a incheierilor pronuntate de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate
§7. Este facultativa jurisdictia speciala administrativa exercitata de judecatorul delegat pentru executarea pedepselor privative de libertate?
Sectiunea a 3-a. Jurisdictia speciala administrativa a comisiilor de jurisdictie a imputatiilor din cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei
§1. Consideratii generale asupra raspunderii materiale a militarilor
§2. Compunerea comisiei de jurisdictie a imputatiilor
§3. Competenta ratione personae a comisiei de jurisdictie a imputatiilor
§4. Procedura prealabila sesizarii comisiei de jurisdictie a imputatiilor
§5. Procedura in fata comisiei de jurisdictie a imputatiilor
§6. Cai de atac impotriva hotararii comisiei de jurisdictie a imputatiilor
§7. Cateva consideratii privitoare la caracterul facultativ al procedurilor gestionate de comisiile de jurisdictie a imputatiilor
Sectiunea a 4-a. Jurisdictiile speciale ale unor organe de control administrativ al actelor de sanctionare disciplinara a unor categorii de persoane ce exercita profesiuni liberale
§1. Cateva chestiuni prealabile cu caracter lamuritor
§2. Jurisdictia speciala administrativa a Comisiei centrale de disciplina si a Consiliului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania
§3. Jurisdictia speciala administrativa a Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania
§4. Jurisdictia speciala administrativa a Comisiei superioare de disciplina a Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti
Sectiunea a 5-a. Procedura administrativ-jurisdictionala gestionata de comisiile de reexaminare si de contestatii din cadrul Departamentului apeluri al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
§1. Consideratii generale asupra naturii juridice a Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
§2. Cai administrativ-jurisdictionale de atac avand ca obiect apararea brevetului de inventie. Cateva precizari prealabile cu caracter general
§3. Componenta si natura comisiilor de reexaminare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
§4. Procedura administrativ-jurisdictionala de solutionare a cererilor de revocare a unui brevet de inventie
§5. Procedura administrativ-jurisdictionala de solutionare a contestatiilor formulate impotriva hotararilor adoptate de catre comisiile de examinare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
§6. Atacarea in justitie a actelor administrative pronuntate de comisiile de reexaminare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci in solutionarea contestatiilor ce le sunt adresate si consecintele caracterului facultativ al jurisdictiei speciale administrative a acestor comisii
§7. Procedura administrativ-jurisdictionala a contestatiei formulate impotriva hotararilor de respingere sau de admitere partiala a cererii de inregistrare a unui desen sau a unui model (industrial)
§8. Procedura administrativ-jurisdictionala a contestatiilor impotriva hotararilor prin care sunt solutionate cereri de inregistrare a topografiilor produselor semiconductoare si cereri de revocare a unor astfel de hotarari
Cateva concluzii
Index