Un subiect foarte putin abordat in spatiul juridic romanesc, transportul aerian si drepturile pasagerilor in legislatia Uniunii Europene prezinta, in opinia noastra, o deosebita importanta, avand in vedere ca transportul aerian a devenit deja o necesitate si, tocmai de aceea, la nivel european exista o serie de drepturi ale pasagerilor, foarte bine reglementate, iar la nivelul instantelor de judecata, inclusiv cele din Romania, inevitabil, s-au transat litigii interesante intre pasageri si diverse companii de transport aerian. Este adevarat ca astfel de cauze sunt intr-un numar extrem de redus, probabil pentru ca pasagerii fie nu-si cunosc drepturile garantate de legislatia Uniunii Europene, fie pentru ca traiesc cu falsa impresie ca este greu de dus un duel judiciar cu o companie de transport aerian pentru valorificarea drepturilor cuvenite si prefera sa ramana in pasivitate.
Am considerat ca ar fi util sa elaboram prezenta lucrare – chiar sub forma unui ghid – care se adreseaza in primul rand beneficiarilor serviciilor de transport aerian, pentru ca este imperios necesar ca acestia sa-si cunoasca foarte bine drepturile prevazute de legislatia europeana, iar inainte de orice eventual demers judiciar, daca el nu poate fi evitat, trebuie foarte bine intelese notiunile de „zbor anulat/intarziat”, „refuz la imbarcare”, „situatii exceptionale”, „compensarea pasagerilor”, notiuni clarificate in unele hotarari judecatoresti, fiind avute in vedere cazuri concrete cu care s-au confruntat pasagerii din diferite state membre ale Uniunii Europene, motiv pentru care le-am prezentat, in rezumat, incercand sa acoperim toate situatiile ce pot sa apara in practica.
In fine, in a II-a parte a lucrarii, am rezumat cateva hotarari pronuntate si de instantele din Romania, care au retinut culpa operatorilor de transport aerian pentru anularea/intarzierea unor zboruri ori pierderea bagajelor, obligand companiile de transport la plata unor despagubiri pentru ca au incalcat drepturile pasagerilor.