Acest demers stiintific se doreste a fi un argument pentru elaborarea unui veritabil „Cod rutier” care sa reglementeze unitar si infractiunile rutiere ce se individualizeaza prin trasaturile lor particulare, inclusiv procedurale, formand astfel o institutie juridica penala distincta.
Notiunea de „infractiuni rutiere” este o creatie a doctrinei si a jurisprudentei, cuprinzand fapte care au semnificatie penala, generate de participantii la traficul rutier. In plan normativ astfel de infractiuni sunt reglementate si sanctionate in principal de dispozitiile cuprinse in O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, dar sunt aplicabile si alte acte normative, inclusiv Codul penal si Codul de procedura penala.
Jurisprudenta in materie releva cel putin doua aspecte importante: ponderea ridicata, pe rolul instantelor, a infractiunilor comise de participantii la traficul rutier, dar si caracterul neunitar al interpretarilor conferite unor texte de lege si implicit al solutiilor pronuntate.
Prezenta culegere cuprinde solutii recente si relevante ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ale curtilor de apel si ale altor categorii de instante pronuntate in acest domeniu si care, in opinia noastra, pot contribui la clarificarea unor aspecte de practica neunitara. Partea teoretica a lucrarii sintetizeaza cele mai importante aspecte desprinse din jurisprudenta.