PREFATA
Indoiala si certitudine in psihologie
CAPITOLUL 1. Teoriile stiintifice ale umanitatii
1.1. Teoriile stiintifice ale umanitatii
1.1.1. Principiul actiunii minime
1.1.2. Legile miscarii
1.1.3. Legea gravitatiei (atractiei) universale
1.1.4. Legea expansiunii universale
1.1.5. Teoria undelor
1.1.6. Termodinamica
1.1.7. Electromagnetismul
1.1.8. Teoria relativitatii
1.1.9. Teoria atomica
1.1.10. Mecanica cuantica
1.1.11. Principiul incertitudinii al lui Heisenberg
1.1.12. Electrodinamica cuantica
1.1.13. Incurcatura cuantica
1.1.14. Panspermia
1.1.15. Selectia naturala
1.1.16. Originea limbajului
1.1.17. Behaviorismul
1.1.18. Psihologia cognitiva
1.2. Modelul informational al procesarii informatie
1.2.1. Principiile cognitiei aplicabile procesului gandirii
1.2.2. Cibernetica
1.2.3. TGS
1.3. Legile generale si principiile organizarii si functionarii sistemelor cibernetice
1.4. Proprietatile sistemelor biologice
1.5. Proprietatile sistemului psihic uman (SPU)
1.6. SPU - Sistem cibernetic
1.7. Teorii postcibernetice
1.7.1. Teoria fractalilor
1.7.2. Teoria haosului
1.7.3. Teoria complexitatii
1.7.4. Teoriile morfologice
1.7.5. Teoria catastrofelor
1.7.6. Teoria generala a sistemelor
1.7.7. Teoria turbulentei
1.7.8. Teoria percolatiilor
1.7.9. Teoria Fuzzy
1.7.10. Teoria structurilor disipative
CAPITOLUL 2. Cibernetica, stiinta controlului si comenzii la fiinte si masini. Sistemica si TGS
2.1. Stiinta ciberneticii. Concepte, notiuni si evolutia de la teorie la stiinta
2.2. Ramurile ciberneticii
2.2.1. Teoria informatiei
2.2.2. Teoria sistemelor de reglaj, comanda si control
2.2.3. Teoria jocurilor
2.2.4. Teoria algoritmilor
2.3. Proprietatile sistemelor cibernetice
2.4. Legile generale si principiile organizarii si functionarii sistemelor cibernetice
2.4.1. Legea varietatii necesare
2.4.2. Legea conexiunii inverse
2.4.3. Principiul entropiei negative
2.4.4. Principiul emergentei
2.4.5. Principiul complementaritatii externe
2.5. Proprietatile sistemelor biologice
2.5.1. Caracterul istoric
2.5.2. Dependenta de conditia iniriala si caracterul neliniar al reactiei la schimbarea conditiilor
2.5.3. Caracterul informational
2.5.4. Integralitatea sistemelor biologice
2.5.5. Autoreglarea
2.5.6. Caracterul autopoetic
2.5.7. Comportamentul antientropic
2.5.8. Caracterul fractal
2.5.9. Caracterul dinamic
2.5.10. Ierarhia de programe
2.6. Proprietatile sistemului psihic uman (SPU)
2.6.1. Caracterul informational=energetic
2.6.2. Caracterul interactiv, interactionist
2.6.3. Ambilateral orientat (interior si exterior)
2.6.4. SPU este evolutiv
2.6.5. SPU are o ierarhizare functionala si valorica
2.6.6. SPU este antientropic si antiredundant
2.6.7. SPU are un caracter adaptiv, indeplinind functia de reglare si autoreglare
2.6.8. SPU este autoregenerativ
2.7. Particularitatile abordarii sistemice a psihicului
2.7.1. Cerintele abordarii sistemice a psihicului
2.7.2. Clasificarea traditionala a fenomenelor psihice
2.7.3. Clasificarea actuala a fenomenelor psihice
2.7.4. Principiile si valentele abordarii sistemice a psihicului
2.8. Metodele ciberneticii
2.9. Modelele cibernetice
2.10. Teoria generala a sistemelor (TGS)
2.10.1. Chestiuni preliminarii
2.10.2. Notiunea de sistem
2.10.3. Proprietatile sistemelor
2.10.3.1. Proprietati informationale (externe)
2.10.3.2. Conceptul de sistem
2.11. Concepte utilizate de TGS
2.11.1. Descrierea unui sistem
2.11.2. Conservarea sistemelor: starea constanta si homeostaza
2.12. Varietatea si tipologia sistemelor
2.12.1. Varietatea sistemelor
2.12.2. Tipologia sistemelor
2.12.3. Instrumentele sistemice
2.12.4. Domeniile de aplicare
2.13. Complexitatea sistemelor
2.14. Concluzii
CAPITOLUL 3. Cibernetica psihologica. Organismul uman sistem cibernetic complex
3.1. Cibernetica psihologica
3.1.1. IT&C si stiintele umaniste. Informatica psihologica
3.1.2. Clasificarea sarcinilor IT&C in domeniul stiintelor sociale
3.1.3. Limbajele de programare si sistemele de operare
3.1.4. Programarea computerelor in stiintele sociale
3.1.5. Teoretizarea si reprezentarea datelor
3.1.6. Analiza textelor
3.2. Utilizarea computerelor in psihologia experimentala
3.2.1. Utilizarea computerului in experimentele „on-line”
3.2.2. Utilizarea computerului in psihologia perceptiei
3.2.3. Modelarea computerizata a comportamentului
3.3. Utilizarea computerului in psihologia clinica
3.4. Comportamentul cibernetic al organismului uman
3.4.1. Chestiuni introductive
3.4.2. Notiunea de informatie si semnal
3.5. Sistemul nervos ca sistem cibernetic
3.5.1. Organizarea generala a sistemului nervos
3.6. Mecanisme generale de reglare
3.6.1. Mecanismul de feedback negativ
3.6.2. Mecanismul de feedback pozitiv
3.6.3 Mecanisme concrete de reglare in sistemele vii
3.6.4. Mediul intern. Homeostazia
3.6.5. Nivele de reglaj
3.7. Compartimentele functionale ale sistemului nervos
3.8. Reflexul
3.8.1. Receptorul
3.8.2. Clasificarea receptorilor
3.8.3. Calea aferenta
3.8.4. Centrii
3.8.5. Nivelul medular
3.8.6. Nivelul subcortical
3.8.7. Nivelul cortical
3.8.8. Calea eferenta
3.8.9. Efectorii
3.8.10. Controlul indeplinirii comenzii
3.8.11. Legatura dintre mecanismul reflex si mecanismul de feed-back
3.9. Concluzii privind creierul ca un calculator electronic
CAPITOLUL 4. Informatica psihologica. Ramurile informaticii psihologice. Tehnologii utilizate in psihologie. Psihologia informaticii
4.1. Introducere
4.2. Implementarea noilor tehnologii informationale in psihologie
4.2.1. Resursele informationale privind problemele si cadrul conceptual al psihologiei
4.2.2. Ghidurile de autoajutorare
4.2.3. Testarea si evaluarea psihologica
4.2.4. Ajutorul in luarea deciziei de a beneficia de psihoterapie
4.2.5. Informatiile privind serviciile psihologice specifice
4.3. Predarea si invatarea psihologiei pe web
4.3.1. Introducere
4.3.2. Asistenta psihologica de scurta durata prin email sau e-bulletin board
4.3.3. Consilierea si terapia de lunga durata prin email
4.3.4. Consilierea in timp real prin chat, telefonia web si conferintele video
4.3.5. Grupurile de suport, de discutie si consilierea in grup sincrone si asincrone
4.3.6. Cercetarea psihologica si sociala
4.3.7. Resurse utile din domeniile sanatatii mintale, Internetului si tehnologiilor informationale
CAPITOLUL 5. Informatica. IT&C. Bazele informaticii
5.1. Hardware
5.2. Software
5.3. Utilizarea tehnologiei informatiei in viata cotidiana
5.3.1. Domeniile utilizarii calculatoarelor
5.3.2. Comert electronic
5.3.3. Securitate
5.4. Protectia juridica a datelor
5.4.1. Acte normative in domeniul informatic
5.4.2. Probleme privind protectia juridica a aplicatiilor informatice
CAPITOLUL 6. Retele de calculatoare
6.1. Introducere in retelele de comunicatii intre calculatoare
6.1.1. Teleprelucrarea datelor
6.1.2. Tipuri de retele
6.2. Transmiterea informatiei in mediile de teleprelucrare
6.3. Notiunea de protocol, stiva de protocoale
6.3.1. Introducere
6.4. Elemente de interconectare a retelelor
6.4.1. Introducere
6.4.2. Repetor
6.4.3. Punte
6.4.4. Ruter
6.4.5. Porti
6.5. Internet, scurt istoric
6.5.1. Introducere
6.5.2. Moduri de conectare la Internet
6.5.3. Aplicatii de retea in Internet
6.5.4. World Wide Web
CAPITOLUL 7. Inteligenta umana si artificiala
7.1. Inteligenta umana
7.1.1. Introducere
7.1.2. Conceptul „Inteligente multiple” al lui Gardner
7.1.3. Tipuri de inteligente
7.1.4. Inteligenta cognitiva (IQ). Teste psihometrice pentru IQ
7.1.5. Inteligenta emotionala
7.2. Prostia umana
7.3. Inteligenta artificiala si inteligenta umana
7.3.1. Cadrul stiintific al problemei inteligentei umane si artificiale
7.4. Inteligenta artificiala
7.4.1. Probleme generale
7.4.2. Comportamentul uman, gandirea umana, gandirea rationala, comportamentul rational
7.4.2.1. Comportamentul uman
7.4.2.2. Gandirea umana
7.4.2.3. Gandirea rationala
7.4.2.4. Comportamentul rational
7.5. Bazele inteligentei artificiale
7.5.1. Filozofia inteligentei
7.5.2. Matematica inteligentei
7.5.3. Psihologia inteligentei
7.5.4. Tehnologia inteligentei
7.6. Inteligenta artificiala si sisteme expert
7.6.1. Concepte si notiuni
7.6.2. Evolutia SE
7.6.3. Functiile sistemelor expert
7.6.4. Sistemul inteligent
CAPITOLUL 8. Fizica creierului
8.1. Fizica creierului
8.1.1. Notiunea de informatie si semnal
8.1.2. Sistemul nervos ca sistem cibernetic
8.2. Functiile generale ale sistemului nervos
8.3. Clasificarea sistemului nervos
8.4. Componentele celulare ale sistemului nervos
8.5. Transmiterea semnalelor nervoase
8.6. Modele pe calculator
8.7. Creierul si calculatorul
8.8. Evolutia stiintelor cognitive
CAPITOLUL 9. Psihometria
9.1. Psihofizica
9.2. Psihometria
9.2.1. Fondatorii Psihometriei si contributiile lor
9.3. Influenta teoriei informatiei asupra psihologiei. Psihometria informatica
9.4. Psihologie si matematica
9.5. Natura statistica a legii psihologice. Statistica si psihologie
CAPITOLUL 10. Matematica, logica si psihometrie. SPSS
10.1. Statistica in psihologie
10.1.1. Simboluri matematice
10.1.2. Memoria si invatarea
10.2. Perfectionismul in psihologie
10.3. Sisteme de gestiune a bazelor de date
10.3.1. Baza de date si Sistem de gestiune a bazelor de date
10.3.2. Functiile unui SGBD
10.3.3. Categorii de utilizatori
10.3.4. Nivele de descriere a unei baze de date
10.4. Programul SPSS
10.4.1. Ferestre SPSS
10.4.2. Meniuri SPSS
10.4.3. SPSS – Optiuni
10.4.4. Fisierul de rezultate
10.4.5. Organizarea datelor
10.3.6. Filtrarea cazurilor
10.4.7. Generarea unei noi variabile
10.3.8. Prelucrari statistice
CAPITOLUL 11. Inginerie psihologica. Biosemnale ale organismului uman
11.1. Tipuri de biosemnale
CAPITOLUL 12. Metode de procesare a semnalelor
12.1. Semnale. Procesarea semnalelor. Consideratii generale
12.2. Procesarea/prelucrarea semnalelor
12.3. Aspecte matematice ale procesarii semnalelor
CAPITOLUL 13. Sistemul psihic uman (SPU), sistem cibernetic
13.1. Psihologie si cibernetica
13.2. Ipotezele ciberneticii psihologice
13.3. Cibernetica psihologica, stiinta a informatiei
13.3.1. Ierarhia informationala in SPU
13.3.2. Informatia in sistemele vii
13.4. SPU sistem cibernetic
13.4.1. Particularitatile informatiei nervoase din SPU
13.4.2. SPU sistem cibernetic deschis
13.4.3. Procesarea informatiei de catre creier
13.4.4. Mecanismele de feedback, feedbefore si feedthroghowt
13.4.5. Concluzii
CAPITOLUL 14. Interactiunea om masina
14.1. Interactiunea om masina
14.1.1. Introducere
14.1.2. Istoric
14.2. Cercetarea BCI la oameni
14.3. Creierul si tehnologiile
14.3.1. Arhitectura creierului
14.3.2. Geografia de gandire
14.3.3. Masurarea gandului cu imaginea creierului
14.3.4. Tehnologia imaginilor creierului
14.4. Interfata creier calculator
14.4.1. Definirea interfetei creier calculator
14.4.2. BCI invazive si neinvazive
14.4.3. Cum functioneaza interfata creier-calculator?
14.4.4. BCI de intrare si iesire
14.4.5. Aplicatii BCI
14.4.6. Dezavantajele si Inovarea BCI
14.5. Situatia actuala a interfetei creier-calculator
14.5.1. Interfete pentru calculator
14.5.2. Mobilitatea
14.5.3. Exprimarea artistica
14.5.4. BCI produse de consum
14.5.5. EPOC emotive
14.5.6. NeuroSky Mindset
14.5.7. MindFlex
14.5.8. Star Wars Force Trainer
14.6. Evolutii viitoare
Concluzii
BIBLIOGRAFIE