Lucrarea prezenta isi propune sa analizeze modalitatea de incetare din initiativa angajatorului a raportului de munca din motive imputabile salariatului si, cu precadere, desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
In cadrul Capitolului intitulat „Standardele de protectie internationala” ne‐am propus sa cercetam normele internationale care garanteaza protectia drepturilor salariatului in situatia incetarii raportului individual de munca.
Capitolul denumit „Incetarea contractului individual de munca” este dedicat modalitatilor reglementate expres si limitativ de lege in acest sens.
Capitolul cu titlul „Raspunderea disciplinara” este destinat analizei institutiei respective, ca notiune, specificitate si conditii de atragere.
In cadrul Capitolului denumit „Cercetarea disciplinara prealabila”, plecand de la principiile fundamentale dezvoltate la inceputul lucrarii, si cu precadere a garantiei dreptului la aparare, am detaliat scopul si etapele realizarii procedurii respective. Abordarea subiectului este realizata indeosebi din perspectiva practica, a multitudinii de situatii care pot interveni in realitate pe durata desfasurarii procedurii cercetarii disciplinare prealabile.
Capitolul intitulat „Individualizarea sanctiunii disciplinare” este dedicat modului de realizare a procesului respectiv. Astfel, prerogativa dispunerii unei sanctiuni disciplinare apartine angajatorului, prin reprezentantii sai care beneficiaza de mandat pentru realizarea activitatilor privind adoptarea masurilor sanctionatorii.
Angajatorul care a individualizat sanctiunea disciplinara urmeaza sa dispuna aplicarea acesteia. Acestui subiect ii este dedicat capitolul denumit „Aplicarea sanctiunii disciplinare” care cuprinde dezvoltarea aspectelor care tin de procedeul respectiv.
In cadrul Capitolului denumit „Limitele dreptului angajatorului de a dispune concedierea disciplinara a salariatilor” sunt analizate garantiile oferite anumitor categorii de angajati aflati in situatii speciale, determinate, impotriva masurilor de concediere.
Documentele in forma propusa in Anexe (in numar de 35 de modele) au fost create in scopul implementarii in practica a institutiilor descrise in lucrare, cu mentiunea ca este necesar ca fiecare inscris sa fie adaptat de la caz la caz in raport de fiecare situatie in parte.