Nu aveti niciun articol in cosul de cumparaturi.

Dreptul Uniunii Europene. Comentarii, jurisprudenta si doctrina. Editia a VI-a

Control stiintific si revizie traducere: Beatrice Andresan-Grigoriu (coordonator), Laura-Corina Iordache si Ruxandra Antal
ISBN/ISSN: 978-606-27-0775-0
Editura: Hamangiu
Pret de coperta: 300,00 RON
150,00 RON
Disponibilitate: IN STOC

Simplitatea si naturaletea denumirii oferite acestei lucrari – Dreptul Uniunii Europene – intra in antiteza cu complexitatea si amploarea continutului sau, evidentiindu-se prin aceasta importanta, influenta si prezenta constanta a materiei dreptului Uniunii Europene in viata oricarei persoane.

Acest best-seller international capteaza nu numai interesul celor pasionati de aceasta ramura a dreptului, ci si al practicienilor si studentilor care, avand aceasta lucrare la dispozitie, pot intelege, aprofunda si aplica cu succes normele Uniunii Europene.

Lucrarea in forma ei originala se afla la cea de-a sasea editie, Editura Hamangiu publicand initial traducerea editiei a patra in anul 2009. Avand in vedere succesul de care s-a bucurat in randul cititorilor romani, la inceputul anului 2017 se va publica traducerea editiei a sasea a cartii, sub ingrijirea si coordonarea dnei Beatrice Andresan-Grigoriu, formator INM la disciplina dreptul Uniunii Europene.

Prin intermediul opiniilor autorilor, jurisprudentei bogate si al doctrinei relevante, aceasta editie realizeaza o analiza clara si profunda a tuturor aspectelor legate de dreptul european in era post-Lisabona. Cu toate acestea, este de precizat ca acest comentariu practic nu neglijeaza aspectele importante anterioare Tratatului de la Lisabona, efectuand comparatii utile intelegerii corecte a evolutiei dispozitiilor dreptului UE. Astfel, sprijinindu-se pe reputatia de neegalat ca text de referinta in studiul acestei materii, lucrarea analizeaza in detaliu impactul pe care Tratatul de la Lisabona l-a produs asupra dreptului Uniunii Europene, oferind cititorilor o viziune clara a modificarilor aduse si a modului in care peisajul juridic si politic s-a dezvoltat ca urmare a acestora.

Multe dintre capitole au fost in mod substantial sau in intregime rescrise, inclusiv cele in domenii-cheie, cum ar fi institutiile Uniunii Europene, instrumentele juridice si ierarhia normelor, competenta, precum si mecanismele de luare a deciziilor. In plus, capitolul privitor la libera circulatie a capitalurilor si Uniunea Economica si Monetara a fost restructurat pentru a include o discutie detaliata a problemelor legate de criza financiara, iar lucrarea include un nou capitol privind dreptul penal al UE. Printre elementele de evolutie recenta importanta, lucrarea trateaza, in a sasea editie: Avizul nr. 2/2013 privind aderarea UE la CEDO; implicatiile alegerilor pentru Parlamentul European pentru relatia dintre Comisie, Parlament si Consiliu; Strategiile adoptate de noul presedinte al Comisiei si echipa sa.

1 DEZVOLTAREA INTEGRARII EUROPENE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. NATIONALISMUL SI ORIGINILE UE 

3. DE LA CECO LA CEE 

(A) CECO: COMUNITATEA EUROPEANA A CARBUNELUI SI OTELULUI 
(B) COMUNITATEA EUROPEANA PENTRU APARARE SI COMUNITATEA POLITICA EUROPEANA: CEA SI CPE 
(C) COMUNITATEA ECONOMICA EUROPEANA: CEE 

4. DE LA CEE LA ACTUL UNIC EUROPEAN 

(A) TENSIUNILE DIN CADRUL CEE 
(B) ACTUL UNIC EUROPEAN: AUE 

5. DE LA AUE LA TRATATUL DE LA NISA 

(A) TRATATUL DE LA MAASTRICHT: TRATATUL PRIVIND UNIUNEA EUROPEANA 
(B) TRATATUL DE LA AMSTERDAM 
(C) TRATATUL DE LA NISA 

6. DE LA NISA LA TRATATUL DE LA LISABONA 

(A) DECLARATIA DE LA LAEKEN 
(B) TRATATUL CONSTITUTIONAL 
(C) TRATATUL DE LA LISABONA 
(D) POST-LISABONA: CRIZA FINANCIARA 

7. TEORII PRIVIND INTEGRAREA 

(A) NEOFUNCTIONALISMUL 
(B) INTERGUVERNAMENTALISMUL LIBERAL 
(C) GUVERNAREA PE MAI MULTE NIVELURI 
(D) INSTITUTIONALISMUL ALEGERII RATIONALE 
(E) CONSTRUCTIVISMUL 

8. CONCLUZII 

2 INSTITUTIILE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. COMISIA 

(A) PRESEDINTELE COMISIEI 
(B) COLEGIUL COMISARILOR 
(C) APARATUL BIROCRATIC AL COMISIEI 
(D) ATRIBUTIILE COMISIEI 
(E) CADEREA COMISIEI SANTER SI REFORMA SUBSECVENTA 
(F) ROLUL COMISIEI 

3. CONSILIUL 

(A) COMPUNEREA 
(B) PRESEDINTIA CONSILIULUI 
(C) COMITETUL REPREZENTANTILOR PERMANENTI 
(D) SECRETARIATUL CONSILIULUI 
(E) ATRIBUTIILE CONSILIULUI 
(F) ROLUL CONSILIULUI 

4. CONSILIUL EUROPEAN 

(A) COMPUNEREA 
(B) PRESEDINTIA CONSILIULUI EUROPEAN 
(C) RATIUNEA EXISTENTEI CONSILIULUI EUROPEAN 
(D) ATRIBUTIILE 
(E) ROLUL CONSILIULUI EUROPEAN 

5. INALTUL REPREZENTANT AL UNIUNII PENTRU AFACERI EXTERNE SI POLITICA DE SECURITATE 

(A) ATRIBUTII 
(B) ROLUL INALTULUI REPREZENTANT 

6. PARLAMENTUL EUROPEAN 

(A) COMPUNERE SI FUNCTIONARE 
(B) ATRIBUTII 
(C) ROLUL PARLAMENTULUI EUROPEAN 

7. INSTANTELE JUDECATORESTI 

(A) CURTEA DE JUSTITIE 
(B) TRIBUNALUL 
(C) TRIBUNALELE SPECIALIZATE 
(D) REFORMA SISTEMULUI JUDICIAR 
(E) AVOCATUL GENERAL 
(F) PROCEDURA IN FATA CURTII 
(G) FORMA HOTARARILOR CURTII 
(H) ROLUL CURTII 

8. CURTEA DE CONTURI 

9. ORGANELE CONSULTATIVE ALE UE 

(A) COMITETUL ECONOMIC SI SOCIAL 
(B) COMITETUL REGIUNILOR 

10. AGENTIILE 

11. CONCLUZII 

3 COMPETENTA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. IMPULSUL PENTRU REFORMA 

3. STRATEGIA DE LA LISABONA 

(A) CATEGORII SI CONSECINTE 
(B) COMPETENTA EXPRESA SI COMPETENTA IMPLICITA 

4. COMPETENTA EXCLUSIVA 

(A) PRINCIPIILE DE BAZA 
(B) EXCLUSIVITATEA DOMENIULUI 
(C) EXCLUSIVITATEA CONDITIONATA 

5. COMPETENTA PARTAJATA 

(A) PRINCIPIILE DE BAZA 
(B) PRIORITATEA IN EXERCITAREA COMPETENTEI PARTAJATE 
(C) SFERA DE APLICARE SI VARIATIILE 
(D) COMPETENTA PARTAJATA SI COMPETENTA PASTRATA DE STATELE MEMBRE 

6. ACTIUNI DE SPRIJINIRE, COORDONARE SAU COMPLETARE 

(A) PRINCIPII DE BAZA 
(B) SFERA DE APLICARE SI VARIATIILE 
(C) ACTE JURIDICE, ARMONIZARE SI COMPETENTA STATELOR MEMBRE

7. POLITICA ECONOMICA, POLITICA DE OCUPARE A FORTEI DE MUNCA SI POLITICA SOCIALA 

(A) PRINCIPII DE BAZA 
(B) CATEGORIE SI CONSECINTE JURIDICE 

8. POLITICA EXTERNA SI DE SECURITATE COMUNA. POLITICA DE APARARE COMUNA 

9. PREVEDERILE GENERALE ALE TRATATELOR: CLAUZA DE „FLEXIBILITATE” 

(A) ARTICOLUL 308 CE 
(B) ARTICOLUL 352 TFUE 

10. PREVEDERILE GENERALE ALE TRATATELOR: CLAUZA DE ARMONIZARE 

11. SUBSIDIARITATEA 

(A) PRE-LISABONA 
(B) POST-LISABONA 

12. CONCLUZII 

4 INSTRUMENTE JURIDICE SI IERARHIA NORMELOR 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. INSTRUMENTELE 

(A) INTRODUCERE 
(B) REGULAMENTELE 
(C) DIRECTIVELE 
(D) DECIZIILE 
(E) ACORDURILE INTERINSTITUTIONALE 
(F) RECOMANDARI, AVIZE SI SOFT LAW 

3. IERARHIA NORMELOR

(A) RATIUNEA EXISTENTEI UNEI IERARHII 
(B) TRATATELE SI CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE 
(C) PRINCIPIILE GENERALE 
(D) ACTELE LEGISLATIVE 
(E) ACTELE DELEGATE 
(F) ACTELE DE PUNERE IN APLICARE 
(G) O CLASIFICARE INCOMPLETA 

4. CONCLUZII 

5 PROCESUL LEGISLATIV SI DECIZIONAL 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. INITIATIVA LEGISLATIVA: PRINCIPIUL SI PRACTICA 

3. ACTELE LEGISLATIVE: PROCEDURA LEGISLATIVA ORDINARA 

(A) PRE-LISABONA 
(B) PROCEDURA LEGISLATIVA ORDINARA 
(C) PROCEDURA LEGISLATIVA ORDINARA: ETAPELE 
(D) PROCEDURA LEGISLATIVA ORDINARA: MODUL PRACTIC DE OPERARE 
(E) PROCEDURA LEGISLATIVA ORDINARA: DINAMICA ATRIBUTIILOR
(F) PROCEDURA LEGISLATIVA ORDINARA: BAZELE LEGALE 

4. ACTELE LEGISLATIVE: PROCEDURA LEGISLATIVA SPECIALA 

5. ACTELE LEGISLATIVE: CONDITIILE DE VOT IN CONSILIU 

(A) PRE-LISABONA 
(B) POST-LISABONA 

6. ACTELE DELEGATE: ADOPTARE SI MECANISME DE CONTROL

(A) PRE-LISABONA: RATIUNEA DE EXISTENTA A COMITOLOGIEI 
(B) ACTELE DELEGATE IN ERA POST-LISABONA: DISPARITIA COMITOLOGIEI 
(C) EVALUARE 

7. ACTELE DE PUNERE IN APLICARE: ADOPTARE SI MECANISME DE CONTROL 

(A) SISTEMUL DE LA LISABONA 
(B) EVALUARE 

8. COOPERAREA CONSOLIDATA: CONDITII SI UTILIZARE

9. REALITATEA PROCESULUI DECIZIONAL IN UNIUNEA EUROPEANA 

(A) DIMENSIUNEA TEMPORALA 
(B) DIMENSIUNEA INTERINSTITUTIONALA 

10. DEMOCRATIA IN UNIUNEA EUROPEANA: DEZBATERE SI EVALUARE

(A) NATURA DEZBATERII 
(B) EVALUARE: CADRUL DE REFERINTA EMPIRIC 
(C) EVALUARE: CADRUL DE REFERINTA NORMATIV 
(D) EVALUARE: UMBRA CRIZEI FINANCIARE 

11. CONCLUZII 

6 PROCESUL DECIZIONAL SI NOI FORME DE GUVERNARE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. IERARHIA, METODA COMUNITARA CLASICA SI NOUA GUVERNARE 

3. NOUA ABORDARE FATA DE ARMONIZARE 

4. AGENDA LISABONA SI METODA DESCHISA DE COORDONARE 

5. INITIATIVELE GENERALE PRIVIND REFORMA GUVERNARII UE 

(A) SUBSIDIARITATEA SI PROPORTIONALITATEA 
(B) O LEGIFERARE MAI BUNA SI CARTEA ALBA PRIVIND GUVERNANTA ELABORATA DE COMISIE 

6. EVALUAREA PROCESULUI DE MIGRARE CATRE NOI FORME DE GUVERNARE

7. CONCLUZII 

7 NATURA SI EFECTUL DREPTULUI UE: EFECTUL DIRECT SI DINCOLO DE ACESTA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. EFECTUL DIRECT: GHID 

3. EFECTUL DIRECT AL DREPTULUI PRIMAR: ARTICOLELE TRATATELOR, PRINCIPIILE GENERALE SI CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE

(A) ORIGINILE: EFECTUL DIRECT AL PREVEDERILOR TRATATELOR IN CAUZA VAN GEND EN LOOS 
(B) CONDITIILE EFECTULUI DIRECT: EXTINDEREA CONDITIILOR 
(C) ARTICOLELE DIN TRATATE: EFECTUL DIRECT VERTICAL SI ORIZONTAL 
(D) PRINCIPIILE GENERALE ALE DREPTULUI UE 
(E) CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE 

4. EFECTUL DIRECT AL DREPTULUI SECUNDAR: REGULAMENTELE SI DECIZIILE 

(A) REGULAMENTELE 
(B) DECIZIILE 

5. DIRECTIVELE: EFECTUL DIRECT

(A) EFECTUL DIRECT AL DIRECTIVELOR 
(B) DISTINCTIA VERTICAL/ORIZONTAL

6. DIRECTIVELE: CONSOLIDAREA EFECTELOR LOR JURIDICE 

(A) SENSUL LARG AL NOTIUNII DE STAT 
(B) „EFECTUL INDIRECT”: PRINCIPIUL INTERPRETARII ARMONIOASE 
(C) EFECTELE ORIZONTALE INCIDENTALE 
(D) INTERACTIUNEA CU PRINCIPIILE GENERALE DE DREPT 
(E) REGULAMENTE CONDITIONATE DE RESPECTAREA DIRECTIVELOR 
(F) RASPUNDEREA MATERIALA A STATULUI 

7. CONCLUZII 

8 APLICAREA DREPTULUI UE: MIJLOACE PROCESUALE IN FATA INSTANTELOR NATIONALE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. PRINCIPIILE AUTONOMIEI PROCEDURALE NATIONALE, ECHIVALENTEI SI POSIBILITATII PRACTICE

(A) CAND NU EXISTA NORME ALE UE RELEVANTE: DREPTUL NATIONAL DETERMINA CONDITIILE PENTRU APLICAREA DREPTURILOR ACORDATE DE DREPTUL UE 
(B) PRINCIPIILE ECHIVALENTEI SI POSIBILITATII PRACTICE 
(C) NICIO OBLIGATIE DE A CREA NOI MIJLOACE PROCESUALE (CU EXCEPTIA...) 

3. APARITIA CERINTELOR PROPORTIONALITATII, ADECVARII SI PROTECTIEI JUDICIARE EFECTIVE

4. DEZVOLTAREA CERINTEI „EFICIENTEI” 

(A) O CERINTA INITIALA MAI FERMA 
(B) O ABORDARE MAI PRECAUTA 
(C) CAND TREBUIE SA FIE DISPONIBILE ANUMITE MIJLOACE PROCESUALE 

5. ABORDAREA ACTUALA: ECHILIBRAREA PROTECTIEI JUDICIARE EFECTIVE SI A AUTONOMIEI PROCEDURALE NATIONALE 

(A) EFICIENTA 
(B) ECHIVALENTA 
(C) EFECTUL CONDUITEI RECLAMANTULUI ASUPRA DREPTULUI LA REMEDIU EFECTIV 

6. REZUMAT 

7. PRINCIPIUL RASPUNDERII (STATULUI) PENTRU INCALCAREA DREPTULUI UE 

(A) ORIGINILE PRINCIPIULUI 
(B) CLARIFICAREA SI EXTINDEREA PRINCIPIULUI 
(C) CONDITIILE PENTRU RASPUNDEREA STATULUI 
(D) RASPUNDEREA STATULUI SI CADRUL NATIONAL AL MIJLOACELOR PROCESUALE 
(E) RASPUNDEREA STATULUI CA MIJLOC PROCESUAL REZIDUAL? 

8. CONCLUZII 

9 RELATIA DINTRE DREPTUL UE SI DREPTUL NATIONAL: SUPREMATIA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. PRIMA DIMENSIUNE: SUPREMATIA DIN PERSPECTIVA CEJ 

(A) BAZELE 
(B) SFERA DE APLICARE A PRINCIPIULUI 
(C) ORGANELE NATIONALE CARE TREBUIE SA APLICE PRINCIPIUL SUPREMATIEI 
(D) IMPACTUL ASUPRA DREPTULUI NATIONAL 
(E) DECLARATIA 17 PRIVIND SUPREMATIA 
(F) LEGATURA CU EFECTUL DIRECT
(G) CONCLUZII 

3. A DOUA DIMENSIUNE: SUPREMATIA DIN PERSPECTIVA STATELOR MEMBRE DINAINTE DE 2004 

(A) GERMANIA 
(B) ITALIA 
(C) FRANTA 
(D) REGATUL UNIT 

4. A DOUA DIMENSIUNE: SUPREMATIA DIN PERSPECTIVA STATELOR MEMBRE DE DUPA 2004 

(A) STATELE CENTRAL SI EST EUROPENE 
(B) POLONIA 
(C) REPUBLICA CEHA 

5. PLURALISMUL CONSTITUTIONAL SI IDENTITATEA NATIONALA 

(A) PLURALISMUL CONSTITUTIONAL
(B) IDENTITATEA NATIONALA 

6. CONCLUZII 

10 DREPTUL RELATIILOR INTERNATIONALE AL UE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. INTRODUCERE: UE IN CALITATE DE ACTOR INTERNATIONAL SI PRINCIPIILE GENERALE ALE ACTIUNII EXTERNE A UNIUNII EUROPENE

(A) UE IN CALITATE DE ACTOR INTERNATIONAL 
(B) CADRUL CONSTITUTIONAL SI PRINCIPIILE GENERALE ALE ACTIUNII EXTERNE A UNIUNII EUROPENE 
(C) INSTITUTIILE ACTIUNII EXTERNE A UNIUNII EUROPENE, POST-LISABONA 

3. CAPACITATEA EXTERNA SI COMPETENTA UE 

(A) PERSONALITATEA JURIDICA DE DREPT INTERNATIONAL 
(B) NECESITATEA UNUI TEMEI LEGAL SI LIMITELE COMPETENTEI EXTERNE A UNIUNII 
(C) COMPETENTA EXPLICITA (EXPRESA) SI COMPETENTA IMPLICITA 
(D) COMPETENTA EXCLUSIVA A UNIUNII EUROPENE 
(E) COMPETENTA PARTAJATA 
(F) REZUMAT 

4. PATRU DOMENII DE ACTIUNE EXTERNA A UNIUNII EUROPENE 

(A) POLITICA COMERCIALA COMUNA (PCC) 
(B) ASOCIERE, PARTENERIAT, COOPERARE SI RELATII DE VECINATATE
(C) POLITICA DE DEZVOLTARE, COOPERAREA TEHNICA SI ASISTENTA UMANITARA 
(D) DIMENSIUNILE EXTERNE ALE ALTOR POLITICI INTERNE 

5. POLITICA EXTERNA SI DE SECURITATE COMUNA

(A) SFERA POLITICII EXTERNE SI DE SECURITATE COMUNA 
(B) NATURA CONSTITUTIONALA A PESC 
(C) PESC SI SANCTIUNILE ECONOMICE 

6. INCHEIEREA ACORDURILOR INTERNATIONALE DE CATRE UE SI ALTE FORME ALE PRACTICILOR INTERNATIONALE ALE UE 

(A) PROCEDURILE UE DE INCHEIERE A ACORDURILOR INTERNATIONALE 
(B) ACORDURILE MIXTE 
(C) ROLUL PARLAMENTULUI EUROPEAN 
(D) OBLIGATIA DE COOPERARE LOIALA A STATELOR MEMBRE 
(E) COOPERAREA IN CADRUL ORGANIZATIILOR INTERNATIONALE 

7. UE SI DREPTUL INTERNATIONAL 

(A) ACORDURILE INTERNATIONALE INCHEIATE DE UE SUNT OBLIGATORII PENTRU ACEASTA SI FAC PARTE DIN DREPTUL UE 
(B) SISTEMUL JURIDIC AL UE CA ORDINE JURIDICA AUTONOMA 
(C) EFECTUL ALTOR NORME DE DREPT INTERNATIONAL SI AL ACORDURILOR INTERNATIONALE LA CARE STATELE MEMBRE SUNT PARTE 
8. EFECTUL JURIDIC AL ACORDURILOR INTERNATIONALE IN ORDINEA JURIDICA A UE 

9. ROLUL CJUE IN CADRUL RELATIILOR INTERNATIONALE ALE UE

(A) COMPETENTA PREALABILA: PROCEDURA AVIZULUI CONSULTATIV DIN ARTICOLUL 218 ALINEATUL (11) 
(B) COMPETENTA CJUE IN PRIVINTA ACORDURILOR INTERNATIONALE CONFORM ALTOR PROCEDURI DIN TRATATELE UE 
(C) CJUE SI ACORDURILE MIXTE 
(D) CJUE SI PESC 

10. COERENTA, CONSECVENTA SI COOPERAREA IN GUVERNAREA RELATIILOR INTERNATIONALE ALE UE 

(A) REPREZENTAREA INTERNATIONALA SI UE 
(B) CERINTA COERENTEI INTRE POLITICI 
(C) COORDONAREA INTRE STATELE MEMBRE SI UE: COOPERARE SI CONFORMITATE 

11. CONCLUZII 

11 DREPTURILE OMULUI IN UNIUNEA EUROPEANA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. INTRODUCERE 

3. CEJ DESCOPERA „PRINCIPIILE GENERALE ALE DREPTULUI UE” 

4. CEJ DEZVOLTA PRINCIPIILE GENERALE ALE DREPTULUI UE 

(A) CEDO, CA SURSA CU SEMNIFICATIE SPECIALA PENTRU PRINCIPIILE GENERALE ALE DREPTULUI UE 
(B) ALTE INSTRUMENTE INTERNATIONALE IN DOMENIUL DREPTURILOR OMULUI 
(C) TRADITIILE CONSTITUTIONALE NATIONALE 

5. DEZVOLTARI INSTITUTIONALE SI POLITICE 

(A) INCLUDEREA DREPTURILOR OMULUI IN CADRUL TRATATELOR 
(B) AGENTIA PENTRU DREPTURILE FUNDAMENTALE A UNIUNII EUROPENE 
(C) COMPETENTELE SI POLITICILE UE IN DOMENIUL DREPTURILOR OMULUI 

6. CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE A UNIUNII EUROPENE 

(A) INTRODUCERE 
(B) CONTINUT 
(C) CLAUZELE „ORIZONTALE” 

7. CONTROLUL JUDICIAR AL ACTIUNILOR UE IN PRETENTIILE PRIVIND DREPTURILE OMULUI 

(A) ACTIUNILE IMPOTRIVA LEGISLATIEI UE 
(B) ACTIUNILE IMPOTRIVA ACTELOR ADMINISTRATIVE 
(C) INTERPRETAREA LEGISLATIEI UE IN CONFORMITATE CU DREPTURILE FUNDAMENTALE
(D) REZUMAT 

8. CONTESTAREA ACTIUNII STATELOR MEMBRE IN TEMEIUL DREPTURILOR FUNDAMENTALE 

(A) STATELE MEMBRE CA AGENTI AI UNIUNII: IMPLEMENTAREA SI APLICAREA MASURILOR UE 
(B) STATELE MEMBRE ATUNCI CAND DEROGA DE LA NORMELE UE SAU RESTRANG DREPTURILE UE 
(C) ALTE TIPURI DE ACTIUNE A STATELOR MEMBRE „IN SFERA DE APLICARE A DREPTULUI UE” 
(D) SITUATII DIN AFARA SFEREI DREPTULUI UNIUNII 
(E) APLICARE ORIZONTALA A CARTEI? 

9. UNIUNEA EUROPEANA SI CONVENTIA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI 

(A) ADERAREA UNIUNII EUROPENE LA CEDO 
(B) CONTROLUL INDIRECT AL ACTELOR UE DE CATRE CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI 
(C) INFLUENTA RECIPROCA A CURTII DE JUSTITIE SI A CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI INAINTEA ADERARII 

10. CONCLUZII 

12 ACTIUNI PENTRU ASIGURAREA RESPECTARII DREPTULUI UE INDREPTATE IMPOTRIVA STATELOR MEMBRE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. ROLUL SI MODUL DE DESFASURARE A PROCEDURII IN CONSTATAREA INCALCARII OBLIGATIILOR CE REVIN STATELOR MEMBRE IN TEMEIUL TRATATELOR 

(A) NATURA SI ROLUL PROCEDURII PREVAZUTE DE ARTICOLUL 258 
(B) DESFASURAREA PROCEDURII 

3. LEGATURA DINTRE MECANISMELE „PUBLICE” SI CELE „PRIVATE” DE ASIGURARE A APLICARII DREPTULUI UE 

4. COMPETENTA DISCRETIONARA A COMISIEI 

5. AVIZUL MOTIVAT 

(A) ROL 
(B) FORMA SI CONTINUT 
(C) CONFIDENTIALITATEA AVIZULUI MOTIVAT 

6. DE CE ESTE ADMISIBILA O ACTIUNE IN CONSTATAREA INCALCARII OBLIGATIILOR DUPA REMEDIEREA INCALCARII? 

7. TIPURI DE INCALCARI ALE DREPTULUI UE DIN PARTEA STATELOR MEMBRE 

(A) INCALCAREA OBLIGATIEI DE COOPERARE LOIALA PREVAZUTA DE ARTICOLUL 4 ALINEATUL (3) TUE 
(B) IMPLEMENTAREA NEADECVATA A DREPTULUI UE 
(C) INCALCARI CARE INTERFEREAZA CU RELATIILE EXTERNE ALE UE 
(D) INCALCARI SISTEMICE SI PERSISTENTE SAU PRACTICI GENERALIZATE 
(E) ACTIUNEA INSTANTELOR UNUI STAT MEMBRU 

8. APARARILE STATULUI IN CADRUL PROCEDURII DE CONSTATARE A INCALCARII OBLIGATIILOR

9. CONSCINTELE PRONUNTARII UNEI HOTARARI IN CADRUL PROCEDURII PREVAZUTE LA ARTICOLUL 258

10. ARTICOLUL 259 TFUE 

11. ARTICOLUL 260 TFUE: SANCTIUNILE PECUNIARE 

12. MASURILE PROVIZORII 

13. CONCLUZII 

13 HOTARARILE PRELIMINARE

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. ORIGINILE: ARTICOLUL 267 

(A) PREVEDERI CARE POT FORMA OBIECTUL TRIMITERILOR PRELIMINARE 
(B) INSTANTELE CARE POT TRIMITE 
(C) INSTANTELE OBLIGATE SA TRIMITA 
(D) RAPORTURILE DINTRE INSTANTELE NATIONALE 
(E) INVOCAREA DIN OFICIU DE CATRE INSTANTA NATIONALA A UNEI PROBLEME DE DREPT AL UNIUNII 

3. EXISTENTA UNEI INTREBARI: DEZVOLTAREA PRECEDENTULUI 

(A) HOTARARILE ANTERIOARE ALE CJUE SI DREPTUL NATIONAL CARE INCALCA DREPTUL UNIUNII
(B) HOTARARILE ANTERIOARE ALE CJUE SI VALIDITATEA LEGISLATIEI UE 
(C) HOTARARILE CJUE SI CERTITUDINEA RAPORTURILOR JURIDICE 
(D) CONCLUZII 

4. EXISTENTA UNEI INTREBARI: DOCTRINA „ACTE CLAIR” 

(A) REZUMAT 

5. DECIZIA DE A TRIMITE: PERSPECTIVA INSTANTEI NATIONALE 

6. DECIZIA DE A ACCEPTA TRIMITEREA: PERSPECTIVA CJUE 

(A) ABORDAREA LIBERALA DE LA INCEPUTURI 
(B) CJUE ISI AROGA COMPETENTA ASUPRA CAUZELOR TRIMISE 
(C) CAUZE IN CARE CJUE S-A DECLARAT NECOMPETENTA 
(D) RECOMANDARI IN ATENTIA INSTANTELOR NATIONALE, REFERITOARE LA EFECTUAREA TRIMITERILOR PRELIMINARE 
(E) LIMITELE COMPETENTEI CJUE DE A REFUZA SA SE PRONUNTE 
(F) REZUMAT 

7. HOTARAREA PRONUNTATA: INTERPRETARE VERSUS APLICARE 

8. DEZVOLTAREA UNUI SISTEM JUDICIAR AL UNIUNII EUROPENE: INSTANTELE NATIONALE SI CJUE 

(A) PRECEDENTUL 
(B) ACTE CLAIR 
(C) DELEGAREA SECTORIALA 

9. DEZVOLTAREA UNUI SISTEM JUDICIAR AL UNIUNII EUROPENE: CJUE, TRIBUNALUL SI INSTANTELE NATIONALE 

(A) PROBLEMA AGLOMERARII ROLULUI INSTANTELOR 
(B) LIMITAREA INSTANTELOR NATIONALE CARE POT TRIMITE O CERERE PRELIMINARA 
(C) UN MECANISM DE FILTRARE BAZAT PE NOUTATEA, COMPLEXITATEA SAU IMPORTANTA INTREBARII 
(D) INSTANTA NATIONALA SA PROPUNA UN RASPUNS LA INTREBARE
(E) CATRE UN SISTEM DE CONTROL IERARHIC 
(F) CREAREA UNOR ORGANE JURISDICTIONALE DESCENTRALIZATE
(G) CONFERIREA CATRE TRIBUNAL A COMPETENTEI DE A PRONUNTA HOTARARI PRELIMINARE 

10. CONCLUZII 

14 CONTROLUL LEGALITATII: ACCES 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. ARTICOLUL 263 ALINEATUL (1): ORGANELE SUPUSE CONTROLULUI 

3. ARTICOLUL 263 ALINEATUL (1): ACTELE SUPUSE CONTROLULUI 

(A) PRINCIPII GENERALE
(B) ACTELE INEXISTENTE 
(C) LIMITELE CONTROLULUI 

4. ARTICOLUL 263 ALINEATELE (2)-(3): CALITATEA PROCESUALA A RECLAMANTILOR PRIVILEGIATI SI CVASI-PRIVILEGIATI 

5. ARTICOLUL 263 ALINEATUL (4): CALITATEA PROCESUALA A RECLAMANTILOR NEPRIVILEGIATI 

(A) INTERESUL DIRECT 
(B) INTERESUL INDIVIDUAL: PLAUMANN 
(C) INTERESUL INDIVIDUAL: REFORMA TRATATULUI DE LA LISABONA 
(D) REZUMAT 

6. ARTICOLUL 267: CONTESTAREA INDIRECTA A LEGALITATII ACTELOR UE

(A) RATIUNEA UTILIZARII ARTICOLULUI 267 
(B) ACTELE CARE POT FI CONTESTATE IN TEMEIUL ARTICOLULUI 267 
(C) „UN SISTEM COMPLET DE PROTECTIE JURIDICA” 

7. ARTICOLUL 265: ABTINEREA DE A ACTIONA 

(A) ABTINERILE SUPUSE CONTROLULUI 
(B) PROCEDURA 
(C) CALITATEA PROCESUALA 

8. ARTICOLUL 277: EXCEPTIA ILEGALITATII 

(A) ACTELE CARE POT FI ATACATE 
(B) PARTILE CARE POT UTILIZA ARTICOLUL 277 

9. CONCLUZII 

15 CONTROLUL LEGALITATII: MOTIVELE DE ANULARE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. LIPSA COMPETENTEI 

3. INCALCAREA UNEI NORME FUNDAMENTALE DE PROCEDURA 

(A) DREPTUL DE A FI ASCULTAT 
(B) CONSULTAREA SI PARTICIPAREA 
(C) OBLIGATIA MOTIVARII 

4. INCALCAREA TRATATULUI SAU A UNEI NORME DE DREPT PRIVIND APLICAREA ACESTUIA 

(A) SFERA DE APLICARE 
(B) PRINCIPII GENERALE DE DREPT: PROPORTIONALITATEA 
(C) PRINCIPIILE GENERALE DE DREPT: SECURITATEA JURIDICA SI INCREDEREA LEGITIMA 
(D) PRINCIPIILE GENERALE DE DREPT: NEDISCRIMINAREA 
(E) PRINCIPIILE GENERALE DE DREPT: TRANSPARENTA 
(F) PRINCIPIILE GENERALE DE DREPT: PRINCIPIUL PRECAUTIEI 

5. ABUZUL DE PUTERE 

6. INTENSITATEA CONTROLULUI 

7. CONSECINTELE ILEGALITATII SI ALE INVALIDITATII 

8. CONCLUZII 

16 ACTIUNEA IN DESPAGUBIRI SI PRETENTIILE PECUNIARE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. ACTELE DISCRETIONARE 

(A) TESTUL GENERAL 
(B) ACTELE DISCRETIONARE LEGISLATIVE SI NELEGISLATIVE 
(C) NORMA SUPERIOARA DE DREPT 
(D) INCALCARE FLAGRANTA/INCALCARE GRAVA
(E) EVALUARE 
(F) REZUMAT 

3. ACTELE NEDISCRETIONARE 

(A) PRINCIPIUL GENERAL: ILEGALITATE, CAUZALITATE, PREJUDICIU 
(B) APLICAREA PRINCIPIULUI GENERAL 
(C) NOTIUNEA DE ILEGALITATE
(D) REZUMAT 

4. ACTELE OFICIALE ALE FUNCTIONARILOR COMUNITARI 

5. ACTELE LEGISLATIVE VALABILE 

(A) NATURA PROBLEMEI 
(B) JURISPRUDENTA 

6. LEGATURA DE CAUZALITATE SI PREJUDICIUL 

(A) LEGATURA DE CAUZALITATE 
(B) PREJUDICIUL 

7. RASPUNDEREA COMUNA A UE SI A STATELOR MEMBRE 

(A) ASPECTE PROCEDURALE 
(B) ASPECTE MATERIALE 

8. CONTRACTUL 

9. REPARAREA 

10. CONCLUZII 

17 PIATA UNICA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. INTEGRAREA ECONOMICA: FORME SI TEHNICI 

(A) FORME DE INTEGRARE ECONOMICA 
(B) TEHNICI DE INTEGRARE ECONOMICA 

3. LIMITELE INTEGRARII INAINTE DE ANUL 1986 

4. ACTUL UNIC EUROPEAN 1986: ECONOMIA SI POLITICA INTEGRARII 

(A) DIMENSIUNEA ECONOMICA: CARTEA ALBA A COMISIEI 
(B) DIMENSIUNEA POLITICA: POLITICA INTEGRARII 

5. PIATA INTERNA: REFORMA LEGISLATIVA SI AUE 

(A) ARTICOLUL 26: FORMULAREA OBLIGATIEI 
(B) ARTICOLUL 27: NUANTAREA OBLIGATIEI 
(C) ARTICOLUL 114 ALINEATUL (1): FACILITAREA ADOPTARII MASURILOR DE ARMONIZARE 
(D) ARTICOLUL 114 ALINEATUL (2)-(10): NUANTARILE ARTICOLULUI 114 ALINEATUL (1) 

6. PIATA INTERNA: NOUA ABORDARE LEGISLATIVA FATA DE COMERCIALIZAREA PRODUSELOR SI ARMONIZARE 

(A) RATIONAMENTUL NOII ABORDARI 
(B) ELEMENTELE NOII ABORDARI 

7. PIATA INTERNA: TENSIUNI SI PREOCUPARI 

(A) INTERESELE CONSUMATORILOR SI PUTEREA COMERCIALA 
(B) PIATA UNICA, LIBERTATEA PIETEI SI ECHILIBRUL STRUCTURAL 
(C) PROVOCAREA PENTRU INTEGRAREA POZITIVA 
(D) POLITICA, ECONOMIE SI INITIATIVA PIETEI UNICE 

8. PIATA INTERNA: RECONCEPTUALIZARE 

9. CONCLUZII 

18 LIBERA CIRCULATIE A MARFURILOR: DREPTURI VAMALE, TARIFE SI TAXE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. ARTICOLELE 28-30: TAXE VAMALE SI TAXELE CU EFECT ECHIVALENT

(A) TAXE VAMALE SI TAXE CU EFECT ECHIVALENT: EFECT, NU SCOP 
(B) TAXE CU EFECT ECHIVALENT: PRINCIPII GENERALE 
(C) TAXE CU EFECT ECHIVALENT: CONTROALELE SI „EXCEPTIA CONTRAPRESTATIEI” 
(D) TAXE CU EFECT ECHIVALENT: CONTROALELE SI INDEPLINIREA CERINTELOR JURIDICE IMPERATIVE 
(E) RECUPERAREA TAXELOR ILEGALE 
(F) UNIUNEA VAMALA: O PERSPECTIVA MAI LARGA 

3. ARTICOLELE 110-113: PREVEDERI FISCALE DISCRIMINATORII 

(A) SCOPUL ARTICOLULUI 110 
(B) ARTICOLUL 110 ALINEATUL (1): DISCRIMINAREA DIRECTA 
(C) ARTICOLUL 110 ALINEATUL (1): DISCRIMINAREA INDIRECTA
(D) ARTICOLUL 110: AUTONOMIE NATIONALA SI OPTIUNI FISCALE 
(E) RAPORTUL DINTRE ALINEATELE (1) SI (2) ALE ARTICOLULUI 110 
(F) ALINEATELE (1) SI (2) ALE ARTICOLULUI 110: DETERMINAREA SIMILITUDINII 
(G) ARTICOLUL 110 ALINEATUL (2): DETERMINAREA EFECTULUI PROTECTIONIST 
(H) IMPOZITAREA: PERSPECTIVA JURIDICA MAI GENERALA 
(I) FISCALITATEA: PERSPECTIVA POLITICA MAI GENERALA 

4. LIMITA DINTRE ARTICOLELE 28-30 SI ARTICOLELE 110-113 

(A) TAXE INSTITUITE IN SARCINA IMPORTATORILOR 
(B) IMPORTURI TAXATE, DAR NEREALIZATE DE STATUL DE IMPORT 
(C) RAMBURSAREA SELECTIVA A TAXEI 

5. CONCLUZII 

19 LIBERA CIRCULATIE A MARFURILOR: RESTRICTII CANTITATIVE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. DIRECTIVA 70/50 SI DASSONVILLE 

3. BARIERELE DISCRIMINATORII IN CALEA COMERTULUI 

(A) RESTRICTIILE LA IMPORT SI EXPORT
(B) PROMOVAREA SAU FAVORIZAREA PRODUSELOR NATIONALE
(C) FIXAREA PRETURILOR
(D) MASURI NATIONALE VERSUS ACTIUNE PRIVATA 
(E) REZUMAT 

4. NORMELE APLICABILE UNIFORM: CASSIS DE DIJON 

(A) BAZELE: CASSIS DE DIJON 
(B) APLICARE: JURISPRUDENTA POST-CASSIS 
(C) NORMELE UNIFORM APLICABILE: ARTICOLUL 35 
(D) NORMELE UNIFORM APLICABILE: LIMITELE ARTICOLULUI 34 

5. NORMELE APLICABILE UNIFORM SI NEUNIFORM: KECK SI MODALITATILE DE VANZARE 

(A) KECK: MODALITATILE DE VANZARE 
(B) KECK: MODALITATILE DE VANZARE STATICE SI DINAMICE 
(C) KECK SI MODALITATILE DE VANZARE: DOUA NUANTARI 

6. NORMELE APLICABILE UNIFORM SI NEUNIFORM: UTILIZAREA PRODUSELOR 

7. DREPTUL ACTUAL: REZUMAT 

8. DREPTUL ACTUAL: EVALUARE 

(A) ACCESUL PE PIATA CA PRINCIPIU MAJOR 
(B) ACCESUL PE PIATA CA SLOGAN 
(C) REZUMAT SI OPTIUNI 

9. JUSTIFICARI ALE MASURILOR DISCRIMINATORII: ARTICOLUL 36

(A) MORALA PUBLICA 
(B) ORDINEA PUBLICA 
(C) SIGURANTA PUBLICA 
(D) PROTECTIA SANATATII SI A VIETII PERSOANELOR, ANIMALELOR SAU CONSERVAREA PLANTELOR
(E) ALTE MOTIVE PENTRU VALIDAREA MASURILOR DISCRIMINATORII 
(F) LEGATURA DINTRE ARMONIZARE SI ARTICOLUL 36 

10. JUSTIFICARI ALE NORMELOR UNIFORM APLICABILE: CERINTELE IMPERATIVE 

(A) RATIUNEA EXISTENTEI CERINTELOR IMPERATIVE 
(B) LEGATURA DINTRE CERINTELE IMPERATIVE SI ARTICOLUL 36 
(C) CERINTELE IMPERATIVE: PROTECTIA CONSUMATORILOR
(D) CERINTELE IMPERATIVE: CORECTITUDINEA TRANZACTIILOR COMERCIALE 
(E) CERINTELE IMPERATIVE: SANATATEA PUBLICA 
(F) ALTE CERINTE IMPERATIVE 
(G) CERINTELE IMPERATIVE SI ARMONIZAREA 
(H) REZUMAT 

11. LIBERA CIRCULATIE A MARFURILOR SI CASSIS: PERSPECTIVA MAI LARGA 

(A) RASPUNSUL COMISIEI LA CASSIS 
(B) PROBLEME CU PUNEREA IN APLICARE A STRATEGIEI CASSIS 
(C) PROBLEME DECURGAND DIN STRATEGIA CASSIS 

12. CONCLUZII 

20 LIBERA CIRCULATIE A CAPITALURILOR SI UNIUNEA ECONOMICA SI MONETARA

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. LIBERA CIRCULATIE A CAPITALURILOR 

(A) DISPOZITIILE INITIALE ALE TRATATELOR 
(B) DISPOZITIILE ACTUALE: PRINCIPIUL DE BAZA 
(C) DISPOZITIILE ACTUALE: EXCEPTIILE 

3. UEM SI SISTEMUL MONETAR EUROPEAN: INCERCARILE TIMPURII 

4. UNIUNEA ECONOMICA SI MONETARA: CELE TREI ETAPE 

(A) ETAPA INTAI SI RAPORTUL DELORS 
(B) ETAPA A DOUA SI ACORDUL DE LA MAASTRICHT 
(C) ETAPA A TREIA SI CADRUL JURIDIC 

5. UEM: BAZELE ECONOMICE 

(A) PLEDOARIA IN FAVOAREA UEM 
(B) PLEDOARIA IMPOTRIVA UEM 
(C) UEM: ECONOMIE, POLITICA SI DREPT 

6. UEM: UNIUNEA MONETARA SI BCE 

(A) BCE SI SEBC 
(B) POLITICA MONETARA 
(C) ASPECTE POLITICE: INDEPENDENTA BANCII CENTRALE 

7. UEM: COORDONAREA POLITICII ECONOMICE 

(A) PROCEDURA SUPRAVEGHERII MULTILATERALE 
(B) PROCEDURA DEFICITULUI EXCESIV 
(C) ASPECTE POLITICE: COORDONAREA POLITICII ECONOMICE 

8. CONCLUZII 

21 LIBERA CIRCULATIE A LUCRATORILOR 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. ARTICOLUL 45: EFECTUL DIRECT 

3. ARTICOLUL 45: NOTIUNEA DE LUCRATOR SI SFERA PROTECTIEI 

(A) DEFINIREA NOTIUNII DE „LUCRATOR”: UN CONCEPT AL UE 
(B) DEFINIREA NOTIUNII DE „LUCRATOR”: CERINTELE PRIVIND VENITUL MINIM SI TIMPUL DE LUCRU 
(C) DEFINIREA NOTIUNII DE „LUCRATOR”: SCOPUL ANGAJARII 
(D) DEFINIREA NOTIUNII DE „LUCRATOR”: PERSOANA AFLATA IN CAUTAREA UNUI LOC DE MUNCA 
(E) SFERA PROTECTIEI: NOILE STATE MEMBRE 

4. ARTICOLUL 45: DISCRIMINAREA, ACCESUL PE PIATA SI JUSTIFICAREA 

(A) DISCRIMINAREA DIRECTA 
(B) DISCRIMINAREA INDIRECTA 
(C) OBSTACOLELE IN CALEA ACCESULUI PE PIATA LOCURILOR DE MUNCA 
(D) SITUATIILE INTERNE 
(E) JUSTIFICAREA OBIECTIVA 

5. ARTICOLUL 45 ALINEATUL (4): EXCEPTIA PRIVIND ADMINISTRATIA PUBLICA 

(A) SENSUL STABILIT DE CURTE, NU DE CATRE STATELE MEMBRE 
(B) TESTUL CEJ PENTRU FUNCTIA PUBLICA 
(C) APLICAREA TESTULUI CEJ 
(D) CONDITIILE DISCRIMINATORII DE INCADRARE IN ADMINISTRATIA PUBLICA SUNT INTERZISE 

6. DIRECTIVA 2004/38: DREPTUL DE INTRARE SI DE SEDERE AL LUCRATORILOR SI AL FAMILIILOR LOR 

(A) CERINTELE DE FORMA PENTRU LUCRATORI 
(B) PERSOANELE AFLATE IN CAUTAREA UNUI LOC DE MUNCA SI SOMERII 
(C) DREPTUL DE SEDERE PERMANENTA 
(D) CONDITIILE EXERCITARII DREPTULUI DE SEDERE 

7. REGULAMENTUL NR. 492/2011: DREPTURILE MATERIALE SI AVANTAJELE SOCIALE 

(A) REGULAMENTUL NR. 492/2011 
(B) ARTICOLUL 7 ALINEATUL (2) DIN REGULAMENTUL NR. 492/2011 
(C) ARTICOLUL 7 ALINEATUL (3) DIN REGULAMENTUL NR. 492/2011 SI DREPTURILE LA EDUCATIE ALE LUCRATORILOR
(D) ARTICOLUL 10 DIN REGULAMENTUL NR. 492/2011: DREPTURILE LA EDUCATIE ALE COPIILOR 
(E) DREPTURILE FAMILIILOR CA DREPTURI DEPENDENTE IN TOTALITATE DE DREPTURILE LUCRATORILOR 
(F) MEMBRII DE FAMILIE IN CAZUL UNEI SITUATII INTERNE 
(G) DIRECTIVA 2014/54 

8. DIRECTIVA 2004/38: RESTRICTIILE PRIVIND ORDINEA, SIGURANTA SI SANATATEA PUBLICA

(A) TREI NIVELURI DE PROTECTIE 
(B) ARTICOLUL 27: PRINCIPIILE GENERALE 
(C) ARTICOLUL 28: EXPULZAREA 
(D) ARTICOLUL 29: SANATATEA PUBLICA 
(E) ARTICOLUL 30: NOTIFICAREA DECIZIILOR 
(F) ARTICOLUL 31: GARANTII PROCEDURALE 
(G) ARTICOLELE 32-33: DURATA DECIZIILOR DE INTERZICERE A INTRARII SI EXPULZAREA 

9. CONCLUZII 

22 LIBERTATEA DE STABILIRE SI DE A PRESTA SERVICII 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. DEOSEBIRI SI ASEMANARI INTRE LIBERA CIRCULATIE A PERSOANELOR, LIBERA CIRCULATIE A SERVICIILOR SI LIBERTATEA DE STABILIRE

(A) COMPARATIE INTRE CAPITOLELE TRATATULUI 
(B) SUNT LIBERTATILE APLICABILE ORIZONTAL? 
(C) EXCEPTIA „AUTORITATII PUBLICE” 
(D) EXCEPTIILE PRIVIND ORDINEA PUBLICA, SIGURANTA PUBLICA SI SANATATEA PUBLICA 
(E) LEGISLATIA PRIVIND INTRAREA, SEDEREA SI EXPULZAREA 

3. DREPTUL DE STABILIRE 

(A) EFECTUL ARTICOLULUI 49 
(B) SFERA ARTICOLULUI 49 
(C) STABILIREA SOCIETATILOR 
(D) REZUMAT 

4. LIBERA CIRCULATIE A SERVICIILOR 

(A) EFECTUL ARTICOLULUI 56 TFUE 
(B) SFERA ARTICOLULUI 56 
(C) JUSTIFICAREA RESTRICTIILOR PRIVIND LIBERA CIRCULATIE A SERVICIILOR 
(D) RESTRICTIILE NEDISCRIMINATORII IN CADRUL ARTICOLULUI 56 

5. LEGISLATIA GENERALA PENTRU A FACILITA STABILIREA SI SERVICIILE: RECUNOASTEREA CALIFICARILOR PROFESIONALE 

(A) ABORDAREA INITIALA A ARMONIZARII/COORDONARII SECTORIALE 
(B) INTRODUCEREA ABORDARII RECUNOASTERII RECIPROCE 
(C) DIRECTIVA 2005/36 PRIVIND RECUNOASTEREA CALIFICARILOR PROFESIONALE 
(D) SITUATIILE NEACOPERITE DE LEGISLATIE 

6. LEGISLATIA GENERALA DE FACILITARE A STABILIRII SI A SERVICIILOR: DIRECTIVA SERVICIILOR 

7. CONCLUZII 

23 CETATENIA UNIUNII EUROPENE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. INTRODUCERE 

3. DREPTURILE DE LIBERA CIRCULATIE SI SEDERE ALE CETATENILOR UE

(A) DIRECTIVA 2004/38/CE PRIVIND DREPTUL LA LIBERA CIRCULATIE SI SEDERE PENTRU CETATENII UE SI MEMBRII FAMILIILOR ACESTORA 

4. IMPACTUL DREPTULUI PRIVIND CETATENIA UE 

(A) CREEAZA ARTICOLUL 20 TFUE UN DREPT AUTONOM, CU EFECT DIRECT, DE CIRCULATIE SI SEDERE? 
(B) EVOLUTII IN DREPTUL PRIVIND „SITUATIILE PUR INTERNE” SUB IMPACTUL ARTICOLELOR 20 SI 21 TFUE 
(C) IMPACTUL ARTICOLELOR 20 SI 21 ASUPRA DREPTURILOR RESORTISANTILOR UE CARE NU SUNT NICI ACTIVI, NICI INDEPENDENTI DIN PUNCT DE VEDERE ECONOMIC 
(D) ARTICOLELE 20 SI 21 AU CONSOLIDAT DREPTURILE CETATENILOR UE DE A CONTESTA MASURILE RESTRICTIVE ALE STATELOR MEMBRE 
(E) REZUMAT 

5. DREPTURILE POLITICE ALE CETATENILOR 

6. CONCLUZII 

24 EGALITATEA DE TRATAMENT SI NEDISCRIMINAREA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. LEGISLATIA UE IN MATERIA COMBATERII DISCRIMINARII: ORIGINI SI CONTEXT 

3. EGALITATEA DE TRATAMENT SI NEDISCRIMINAREA: CADRUL JURIDIC 

4. ORIGINILE: ARTICOLUL 157 TFUE SI PRINCIPIUL EGALITATII DE REMUNERARE INTRE FEMEI SI BARBATI 

(A) FUNDAMENTELE SOCIALE SI ECONOMICE ALE ARTICOLULUI 157 
(B) SFERA DE APLICARE A ARTICOLULUI 157: DEFINIREA REMUNERARII 

5. ARTICOLUL 19 SI DIRECTIVELE ADOPTATE IN TEMEIUL SAU 

(A) DIRECTIVA CU PRIVIRE LA RASA (2000/43/CE) 
(B) DIRECTIVA-CADRU PRIVIND OCUPAREA FORTEI DE MUNCA (2000/78/CE) 
(C) NOUA PROPUNERE DE DIRECTIVA INTEMEIATA PE ARTICOLUL 19 PRIVIND EGALITATEA DE TRATAMENT 

6. DIRECTIVELE REFERITOARE LA EGALITATEA DE GEN 

(A) DIRECTIVA 2006/54/CE PRIVIND EGALITATEA DE TRATAMENT, „REFORMATA” 
(B) DIRECTIVA 79/7/CEE PRIVIND SECURITATEA SOCIALA 
(C) DIRECTIVA 92/85/CE PRIVIND PROTECTIA LUCRATOARELOR GRAVIDE 
(D) DIRECTIVA 2004/113/CE PRIVIND ACCESUL LA BUNURI SI SERVICII SI FURNIZAREA DE BUNURI SI SERVICII 
(E) CONCEDIUL PENTRU CRESTEREA COPILULUI 
(F) DIRECTIVA 2010/41/UE PRIVIND PERSOANELE CARE DESFASOARA O ACTIVITATE INDEPENDENTA 

7. PRINCIPIUL GENERAL AL EGALITATII DE TRATAMENT SI AL NEDISCRIMINARII 

8. CONCEPTE SI PREVEDERI COMUNE ALE LEGISLATIEI UE IN MATERIA COMBATERII DISCRIMINARII 

(A) DISCRIMINAREA DIRECTA SI DISCRIMINAREA INDIRECTA 
(B) EXCEPTII SI JUSTIFICARI 
(C) MASURILE POZITIVE 
(D) REMEDII LEGALE 

9. CONCLUZII 

25 SLSJ: DREPTUL PENAL AL UE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. DE LA MAASTRICHT LA LISABONA 

(A) MAASTRICHT: TREI PILONI 
(B) AMSTERDAM: TREI PILONI MODIFICATI 

3. RATIUNILE EXISTENTEI SLSJ 

(A) RATIUNEA EXISTENTEI STRUCTURII PE TREI PILONI 
(B) RATIUNEA ALEGERII DOMENIILOR CUPRINSE IN SLSJ 

4. TRATATUL DE LA LISABONA: PRINCIPII GENERALE 

(A) OBIECTIVELE 
(B) ARHITECTURA TRATATULUI 
(C) COMPETENTA 
(D) ARTICOLUL 67 TFUE 
(E) INSTITUTIILE 
(F) INSTANTELE UNIUNII 
(G) REGATUL UNIT SI SLSJ 

5. DREPTUL PENAL SI PROCEDURA PENALA: PRE-LISABONA 

6. DREPTUL PENAL SI PROCEDURA PENALA: POST-LISABONA 

(A) DREPTUL PENAL 
(B) PROCEDURA PENALA 
(C) PREVENIREA CRIMINALITATII 
(D) CERCETAREA SI URMARIREA PENALA 
(E) URMARIREA PENALA SI PARCHETUL EUROPEAN 
(F) CRIMINALITATEA SI COOPERAREA POLITIENEASCA 

7. DREPTUL PENAL SI PROCEDURA PENALA: OBIECTIVE 

8. DREPT PENAL SI PROCEDURA PENALA: PROVOCARI 

(A) ACCEPTAREA INITIATIVELOR UE DE CATRE STATELE MEMBRE 
(B) RECUNOASTEREA RECIPROCA 
(C) RECUNOASTEREA RECIPROCA SI MANDATUL EUROPEAN DE ARESTARE 
(D) RECUNOASTEREA RECIPROCA SI MANDATUL EUROPEAN DE OBTINERE A PROBELOR 
(E) DREPTUL PENAL MATERIAL 

9. CONCLUZII 

26 DREPTUL CONCURENTEI: ARTICOLUL 101 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. DREPTUL CONCURENTEI: OBIECTIVE

3. ARTICOLUL 101: TEXTUL TRATATATULUI 

4. ARTICOLUL 101 ALINEATUL (1): INTREPRINDERILE 

5. ARTICOLUL 101 ALINEATUL (1): ACORDURI, DECIZII SI PRACTICI CONCERTATE 

(A) ACORDURI 
(B) PRACTICA CONCERTATA 

6. ARTICOLUL 101 ALINEATUL (1): OBIECTUL SAU EFECTUL DE A IMPIEDICA, A RESTRANGE SAU A DENATURA CONCURENTA 
(A) NATURA PROBLEMEI 
(B) EXPERIENTA DIN STATELE UNITE 
(C) DEZBATEREA ACADEMICA DIN CADRUL UE 
(D) JURISPRUDENTA 
(E) REZUMAT 

7. ARTICOLUL 101 ALINEATUL (1): EFECTUL ASUPRA COMERTULUI INTRE STATELE MEMBRE 

8. ARTICOLUL 101 ALINEATUL (1): TEORIA De Minimis 

9. ARTICOLUL 101 ALINEATUL (3): EXCEPTARILE 

(A) EXCEPTARILE INDIVIDUALE 
(B) EXCEPTARILE PE CATEGORII 

10. ARTICOLUL 101: CONSIDERATII IN LEGATURA SI FARA LEGATURA CU CONCURENTA 

(A) ARTICOLUL 101 ALINEATUL (1) 
(B) ARTICOLUL 101 ALINEATUL (3) 

11. ARTICOLUL 101: RESTRICTIILE VERTICALE 

(A) DEZBATEREA ECONOMICA 
(B) COMISIA SI RESTRICTIILE VERTICALE
(C) DISTRIBUTIA EXCLUSIVA 
(D) DISTRIBUTIA SELECTIVA 
(E) FRANCIZA
(F) APROVIZIONAREA EXCLUSIVA 
(G) EXCEPTAREA PE CATEGORII 
(H) REZUMAT 

12. DREPTUL CONCURENTEI: PUNEREA IN APLICARE 

(A) ABORDAREA TRADITIONALA SI CARTEA ALBA PRIVIND MODERNIZAREA 
(B) NOUL REGIM 
(C) CONTROLUL JUDICIAR 
(D) ACTIUNILE IN DESPAGUBIRI 

13. CONCLUZII 

27 DREPTUL CONCURENTEI: ARTICOLUL 102 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. POZITIA DOMINANTA: DEFINITIA PIETEI RELEVANTE 

(A) PIATA PRODUSULUI 
(B) PIATA GEOGRAFICA 
(C) FACTORUL TEMPORAL 
(D) COMUNICAREA COMISIEI PRIVIND DEFINIREA PIETEI

3. POZITIA DOMINANTA: PUTEREA DE PIATA 

(A) DOMINAREA PIETEI DE CATRE O SINGURA FIRMA 
(B) DOMINANTA COMUNA 

4. ABUZUL: TREI PROBLEME DE INTERPRETARE

(A) PE CINE ESTE DESTINAT SA PROTEJEZE ARTICOLUL 102? 
(B) CE TIPURI DE COMPORTAMENT SUNT ABUZIVE? 
(C) ABUZUL PE CARE PIATA? 

5. ABUZUL: EXEMPLE SPECIALE

(A) ABUZUL SI FUZIUNILE 
(B) ABUZUL SI REFUZUL DE A APROVIZIONA 
(C) ABUZUL SI DISCRIMINAREA PRIVIND PRETURILE 
(D) ABUZUL SI PRETUL DE ELIMINARE A COMPETENTEI 
(E) ABUZUL SI PRETUL SELECTIV 

6. APARARI: JUSTIFICAREA OBIECTIVA, PROPORTIONALITATEA SI EFICIENTA 

7. ARTICOLUL 102: REFORMA 

8. CONCLUZII 

28 DREPTUL CONCURENTEI: CONCENTRARILE 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE

2. CONTROLUL CONCENTRARILOR: RATIUNEA EXISTENTEI ACESTEI POLITICI 

(A) ARGUMENTE IMPOTRIVA CONCENTRARILOR 
(B) ARGUMENTE IN FAVOAREA CONCENTRARILOR 

3. REGULAMENTUL NR. 139/2004: ASPECTE JURISDICTIONALE

(A) CONCENTRAREA: GENERALITATI 
(B) CONCENTRAREA: SOCIETATILE IN COMUN 
(C) CONCENTRARILE CU O DIMENSIUNE COMUNITARA 
(D) LEGATURA DINTRE CONTROLUL LA NIVELUL UE SI CEL NATIONAL IN PRIVINTA CONCENTRARILOR 
(E) UN ROL REZIDUAL PENTRU ARTICOLELE 101 SI 102 TFUE 

4. REGULAMENTUL NR. 139/2004: ASPECTE PROCEDURALE 

(A) NOTIFICAREA PREALABILA 
(B) SUSPENDAREA PE DURATA EXAMINARII 
(C) EXAMINAREA 
(D) EXAMINAREA SI PUNEREA IN APLICARE 

5. REGULAMENTUL NR. 139/2004: CRITERIILE MATERIALE 

(A) DEFINIREA PIETEI 
(B) TESTUL 
(C) CONCENTRARI ORIZONTALE: EFECTE NECOORDONATE 
(D) CONCENTRARILE ORIZONTALE: EFECTELE COORDONATE SI DOMINANTA COLECTIVA 
(E) CONCENTRARILE VERTICALE SI CONGLOMERATE: EFECTE COORDONATE SI NECOORDONATE 
(F) CONCENTRAREA SI CRESTERILE DE EFICIENTA 
(G) CONCENTRAREA SI SOCIETATILE AFLATE IN CRIZA
(H) RELEVANTA CONSIDERENTELOR CARE NU AU LEGATURA CU CONCURENTA 
(I) MASURILE CORECTIVE 

6. CONTROLUL JUDICIAR 

7. CONCLUZII 

29 STATUL SI PIATA COMUNA 

1. CONSIDERATII PRINCIPALE 

2. STATUL SI PIATA: PRINCIPII GENERALE 

(A) PRINCIPIUL GENERAL: ETOSUL CONCURENTEI
(B) NUANTAREA: SERVICII DE INTERES (ECONOMIC) GENERAL 

3. INTREPRINDERILE PUBLICE SI ARTICOLUL 106 

(A) ARTICOLUL 106 ALINEATUL (1) 
(B) ARTICOLUL 106 ALINEATUL (2) 
(C) ARTICOLUL 106 ALINEATUL (3) 
(D) ARTICOLUL 106 SI INSTANTELE NATIONALE 
(E) REZUMAT 

4. STATUL, ARTICOLUL 4 ALINEATUL (3) TUE, ARTICOLELE 101, 102 SI 34 TFUE 

5. AJUTOARELE DE STAT: EVOLUTII POLITICE SI REFORMA 

(A) EVOLUTII POLITICE 
(B) REFORMA 

6. AJUTOARELE DE STAT: REGULILE DE FOND SI ARTICOLUL 107 

(A) DEFINIREA AJUTORULUI DE STAT 
(B) ARTICOLUL 107 ALINEATUL (2) 
(C) ARTICOLUL 107 ALINEATUL (3)
(D) SCUTIREA PE CATEGORII 

7. AJUTOARELE DE STAT: REGULILE PROCEDURALE SI ARTICOLELE 108 SI 109 

(A) VERIFICAREA AJUTOARELOR DE STAT EXISTENTE 
(B) PROCEDURA PENTRU NOILE AJUTOARE DE STAT: NOTIFICAREA SI VERIFICAREA PRELIMINARA 
(C) PROCEDURA PENTRU AJUTOARELE DE STAT: CERCETAREA DETALIATA SI PUNEREA IN APLICARE 
(D) IMPREJURARILE EXCEPTIONALE: ARTICOLUL 108 ALINEATUL (2), PARAGRAFELE 3 SI 4 
(E) ARTICOLUL 109: REGULAMENTELE DE PUNERE IN APLICARE
(F) CONTESTAREA DECIZIILOR COMISIEI
(G) AJUTOARELE CARE NU AU FOST NOTIFICATE 
(H) RECUPERAREA AJUTOARELOR ILICITE 

8. AJUTOARELE DE STAT, INTEGRAREA PE PIATA SI POLITICA REGIONALA 

(A) BAZELE POLITICE
(B) AJUTOARELE DE STAT SI LIBERA CIRCULATIE 
(C) POLITICA NATIONALA SI POLITICA REGIONALA A UE 

9. CONCLUZII 

Tabelul cauzelor 

Tabel de tratate, instrumente legislative europene si legislatie nationala 

Tabele de corespondenta incluse in Tratatul de la Lisabona 

 

data aparitiei
Catre editura: cand va aparea cartea?

{Editura Hamangiu
Buna ziua,
aceasta carte este programata sa vina din tipar in ultimele zile ale lunii februarie.
Cu respect,
Echipa Hamangiu}
Zoițuc | 04.02.2017 13:31
V-a fost de ajutor aceasta recenzie? Da Nu (0/1)
Dreptul UE, Paul Craig , de Burca Grainne
Cand apare cartea?

{Editura Hamangiu,
Buna ziua,

scuzati intarzierea mesajului, dar am asteptat sa va dam un raspuns ferm. Cartea este programata sa vina din tipar pana in 14 aprilie.
Cu respect,
Echipa Hamangiu}
Roxana | 02.03.2017 13:16
V-a fost de ajutor aceasta recenzie? Da Nu (0/0)
Detalii tehnice
Data aparitiei12 apr. 2017
Categorie generalaTratate
Numar pagini1456
Editiea 6-a
Tip copertaCarte cartonata
Alti clienti au cumparat si
DE ACELASI AUTOR - Paul Craig
Indisponibila
Imagine Dreptul Uniunii Europene 2009

Dreptul Uniunii Europene 2009

Comentarii, jurisprudenta si doctrina
221,60 RON