Pe un fundal juridic constituit din analiza interesului superior al copilului, ca matrice referentiala ce priveste intregul ansamblu de reglementari privitoare la copil si care se rasfrange asupra oricaror masuri care-l vizeaza, indiferent cine le-ar lua (criterii legale generale si speciale de stabilirea interesului superior al copilului; garantii procesuale privind respectarea interesului superior al copilului; dificultatea privind stabilirea interesului superior al copilului prin adminstrarea probei cu martori etc.), lucrarea efectueaza o analiza psihologica cu caracter de noutate asupra nevoilor copiilor cu parinti divortati, impactul divortului asupra acestora, investigarea opiniei copilului precum si evaluarea relatiilor de atasament, elemente indispensabile in efectuarea expertizei psihologice.
Expertiza psihologica este examinata atat din perspectiva juridica, ca proba ce poate fi solicitata in litigiile privitoare la copil (stabilirea autoritatii parintesti, locuintei copilului, relatii personale etc.) cat si din perspectiva psihologica, in structura elementelor de expertizat (interviurile clinice cu parinti, copii, teste psihologice, evaluarea abilitatilor parentale etc.), a situatiilor speciale (alienare parentala, violenta familiala, relocare etc.) precum si modalitatea de intocmire si redactare a raportului de expertiza psihologica si a planului parental. Lucrarea face distinctia intre evaluarea probatorie efectuata de judecator si evaluarea stiintifica efectuata de expertul psiholog, ambele avand aceeasi finalitate – stabilirea interesului superior al copilului – fiind utila deci judecatorilor, psihologilor si mai larg avocatilor si notarilor.
MONA-MARIA PIVNICERU
Capitolul I. Drepturile copilului. Domeniu juridic specific de referinta
Sectiunea 1. Conceptul de copil si capacitatea civila
Sectiunea a 2-a. Structurarea juridica a drepturilor copilului si a obligatiilor fata de acesta
Sectiunea a 3-a. Drepturile copilului – drepturi ale omului
MONA-MARIA PIVNICERU
Capitolul II. Interesul superior al copilului
Sectiunea 1. Plurivalenta conceptului
Sectiunea a 2-a. Elementele de structura ale interesului superior al copilului stabilite de lege
Sectiunea a 3-a. Determinarea legala a interesului superior al copilului
MONA-MARIA PIVNICERU
Capitolul III. Garantii procesuale privind respectarea interesului superior al copilului
Sectiunea 1. Ascultarea parintilor
Sectiunea a 2-a. Ascultarea copilului
Sectiunea a 3-a. Ancheta psihosociala
Sectiunea a 4-a. Celeritatea procedurilor
MONA-MARIA PIVNICERU
Capitolul IV. Evaluarea si stabilirea interesului superior al copilului
Sectiunea 1. Decelarea interesului superior al copilului
Sectiunea a 2-a. Dinamica conceptului
Sectiunea a 3-a. Schimbarea circumstantelor. Modificarea masurilor luate
Sectiunea a 4-a. Dificultatea stabilirii interesului superior al copilului prin administrarea probei cu martori
Sectiunea a 5-a. Distinctia dintre evaluarea probatorie si evaluarea stiintifica
Sectiunea a 6-a. Orientarea pedocentrica a Curtii Europene a Drepturilor Omului
MONA-MARIA PIVNICERU
Capitolul V. Expertiza psihologica judiciara
Sectiunea 1. Consideratii generale
Sectiunea a 2-a. Posibile situatii juridice care pot reclama necesitatea efectuarii unei expertize psihologice
Sectiunea a 3-a. Reguli procedurale privind expertiza psihologica
Sectiunea a 4-a. Raportul de expertiza
CATALIN LUCA
Capitolul VI. Elemente de psihologie a dezvoltarii copilului, relevante in situatia de separare/divort
Sectiunea 1. Despre atasament la copiii cu parinti divortati
Sectiunea a 2-a. Nevoi ale copiilor cu parinti separati/divortati
Sectiunea a 3-a. Reactiile copiilor la separarea/divortul parintilor
CATALIN LUCA
Capitolul VII. Efectele divortului asupra parintilor si a rolurilor parentale
Sectiunea 1. Conflictul parental
Sectiunea a 2-a. Sanatatea mentala si roluri parentale
Sectiunea a 3-a. Bunicii si implicatiile lor
CATALIN LUCA
Capitolul VIII. Evaluarea adultului
Sectiunea 1. Intalnirile cu psihologul expert
Sectiunea a 2-a. Prima intalnire: parintii impreuna (daca este posibil)
Sectiunea a 3-a. A doua intalnire: Interviul cu un parinte
Sectiunea a 4-a. A treia intalnire: Observarea relatiei parinte-copil
Sectiunea a 5-a. A patra intalnire: comunicarea discrepantelor si a contradictiilor
Sectiunea a 6-a. Abilitatile parentale
Sectiunea a 7-a. Stiluri parentale
Sectiunea a 8-a. Tipuri de coparentalitate
Sectiunea a 9-a. Congruenta dintre abilitatile parentale si nevoile copilului
Sectiunea a 10-a. In cautarea adevarului
CATALIN LUCA
Capitolul IX. Evaluarea copilului
Sectiunea 1. Ascultarea pentru stabilirea autoritatii parintesti si locuintei copilului
Sectiunea a 2-a. Pregatirea copilului pentru ascultarea sa de catre judecator in camera de consiliu
CATALIN LUCA
Capitolul X. Elemente suplimentare in expertiza psihologica
Sectiunea 1. Vizitele la domiciliu
Sectiunea a 2-a. Informatii colaterale
Sectiunea a 3-a. Dinamicile familiale
CATALIN LUCA
Capitolul XI. Utilizarea testelor psihologice
CATALIN LUCA
Capitolul XII. Analiza situatiilor speciale
Sectiunea 1. Efectele tulburarilor de personalitate asupra abilitatilor parentale
Sectiunea a 2-a. Divortul caracterizat de un conflict major
Sectiunea a 3-a. Violenta in familie
Sectiunea a 4-a. Partenerii de acelasi sex
Sectiunea a 5-a. Alienarea parentala
Sectiunea a 6-a. Acuzatia de abuz asupra copilului
Sectiunea a 7-a. Situatii de relocare
CATALIN LUCA
Capitolul XIII. Planul parental
CATALIN LUCA
Capitolul XIV. Raportul de expertiza psihologica
Sectiunea 1. Structura si continutul raportului
Sectiunea a 2-a. Fidelitate si validitate
Sectiunea a 3-a. Informatii despre practica psihologilor din SUA in realizarea raportului de expertiza
ANEXA 1. Expertiza psihologica si calitatea de martor expert in psihologie judiciara in spatiul european. Recomandari pentru Codul etic al expertului psiholog
JURISPRUDENTA CITATA