Lucrarea de fata trateaza contractul de vanzare din perspectiva vanzatorului, avand in vedere dispozitiile speciale din domeniul protectiei consumatorului, precum si dispozitiile dreptului comun. Autorul detaliaza aspecte care privesc atat regimul juridic al contractului de consum, cu noile sale perspective asupra obligatiilor vanzatorului profesionist in raporturile cu un consumator, cat si regimul juridic al vanzarii din Codul civil, cu speciala privire asupra elementelor de noutate aduse de legiuitor odata cu adoptarea unei noi legi civile.
In prima parte este realizata o scurtă analiza a trasaturilor definitorii ale dreptului consumatiei, pornind de la normele in vigoare si de la solutiile oferite in doctrina si jurisprudenta franceza, care se pot lauda cu o bogata si veche cercetare in domeniu. A doua parte a lucrarii este destinata clasicului contract de vanzare privit prin prisma normelor noului Cod civil aplicabile atat profesionistilor, cat si neprofesionistilor.
Fara a avea pretentia unei tratari exhaustive a institutiilor din materia vanzarii, valorificand literatura de specialitate si practica judiciara formata cu privire la dezlegarea problemelor de drept dezbatute, cartea este menita sa constituie un reper pentru juristi, conferindu-le un punct de plecare in formarea propriei opinii si in realizarea unei interpretari cat mai aproape de litera legii.
Titlul I. Vanzarea intre profesionisti si consumatori – vanzare de consum
I. Trasaturile caracteristice ale vanzarii de consum
1. Un drept al consumatiei?
2. Notiunea de vanzare. Vanzarea – contract de consum
3. Reglementare legala
4. Notiunea de consumator
5. Partenerul contractual este un profesionist care actioneaza in cadrul activitatii sale
6. Bunurile ce pot forma obiectul vanzarii de consum
7. Caracterul imperativ al normelor speciale vs. caracterul supletiv al normelor dreptului comun
8. Reprezentarea consumatorului de un mandatar profesionist la incheierea contractului
II. Obligatia precontractuala de informare
1. Fundament
2. Notiune si reglementare legala
3. Natura juridica
4. Forma de realizare a obligatiei. Formalismul de informare. Sanctiune
5. Fundamentul raspunderii vanzatorului pentru neindeplinirea obligatiei de informare
III. Obligatia de consiliere
1. Notiune
2. Natura juridica
3. Limite
IV. Obligatia de securitate
1. Notiune si reglementare legala
2. Produs sigur. Produs periculos
3. Sanctiunea nerespectarii obligatiei
V. Clauzele abuzive
1. Reglementare
2. Principiul transparentei. Notiunea de clauza abuziva
3. Sanctiunea clauzei abuzive
4. Organul competent in inlaturarea clauzei abuzive
5. Actiunea in justitie. Competenta materiala si teritoriala. Taxa de timbru
Titlul II. Vanzarea in noul Cod Civil
I. Notiune, caractere si opozabilitate
1. Notiune
2. Caracterele juridice ale contractului de vanzare
3. Transferul dreptului de proprietate in cazul altor categorii de bunuri
4. Opozabilitatea contractului de vanzare fata de terti
II. Conventii premergatoare contractului de vanzare
1. Promisiunea unilaterala de vanzare
2. Promisiunea bilaterala de vanzare
3. Pactul de optiune
II. Conditiile de valabilitate a contractului de vanzare
1. Capacitatea
2. Consimtamantul
3. Obiectul vanzarii
4. Cauza in contractul de vanzare
5. Vanzarea lucrului altuia
III. Efectele contractului de vanzare
1. Interpretarea contractului
2. Obligatiile vanzatorului
3. Obligatiile cumparatorului
IV. Alte varietati de vanzare
1. Vanzarea cu optiune de rascumparare
2. Vanzarea unei mosteniri