"Jurisconsultii romani au fost aceia care au pus bazele Stiintei Dreptului; ei au avut un spirit practic si in acelasi timp o agerime pentru constructiile teoretice ale Dreptului, ramase neintrecute.
De la dansii avem vocabularul juridic si lor le datoram categoriile, clasificarile si notiunile Dreptului. Daca astazi jurisconsultii din intreaga lume manuiesc aceleasi concepte si, ca sa zicem asa, vorbesc aceeasi limba, aceasta este opera jurisconsultilor Romei. Dar acesti jurisconsulti nu erau numai niste mari constructori, ci si niste iscusiti cazuisti care stiau sa gaseasca pentru fiecare speta, pentru fiecare caz in parte, solutia cea mai potrivita si mai echitabila. Trecand prin scoala lor, chiar daca ar fi ca mai tarziu sa se uite tot, exercitiul facut intareste pentru totdeauna spiritul."
(Matei NICOLAU, 1930)
"Studiul dreptului roman constituie un mijloc exemplar, permitand dobandirea sensului evolutiei si relativitatii institutiilor juridice.
Din acest dublu punct de vedere tehnic si sociologic, valoarea formativa a dreptului roman apare extrem de pretioasa intr-o epoca, precum a noastra, de proliferare legislativa si de bulversari economice si sociale.
Ar fi intr-adevar periculos sa limitam formatia juristului numai la studiul dreptului in vigoare. Caci aceasta ar insemna sa acordam licenta unor studenti a caror cultura este menita sa devina destul de repede anacronica, fara sa posede bagajul istoric si tehnic elementar ce sa le permita sa se orienteze in masa de legi noi si sa se adapteze schimbarilor."
(Roger VIGNERON, 1994)
Institutiile lui Iustinian constituie unul dintre cele mai valoroase manuale juridice aparute in decursul timpului. Din antichitate si pana in epoca noastra, acestea au reprezentat tipul manualului clasic pentru cei care se dedicau studiului dreptului, disciplina despre care jurisconsultii Romei afirmau ca a fost creata in interesul omului (hominem causa omne ius constitutum est), anticipand cu aproape doua milenii rolul statului de drept.
Constituind, alaturi de filosofia greaca, unul dintre pilonii culturii umane, dreptul roman a ramas in cursul secolelor disciplina de baza in invatamantul juridic, model pentru cercetarile stiintifice, izvor de inspiratie si pentru practicienii care adesea apelau la principiile acestuia pentru solutionarea spetelor.
Desi manual, Institutiile lui Iustinian se adreseaza nu numai studentilor, dar si tuturor acelora pentru care dreptul si dreptatea constituie scopul final al societatii umane. Este ideea pe care jurisconsultul roman Scaevola o afirma cu rigoarea limbii de comanda a centurionului: fiat iustitia pereat mundus (mai bine sa piara lumea decat dreptatea), statornicind astfel scopul metafizic al dreptului.