Caducitatea actului juridic in dreptul public – cel de-al patrulea volum din Seria Tudor Draganu – abordeaza un subiect care, desi consacrat in dreptul privat, nu se bucura de o analiza sistematica si unitara in dreptul public, si in special in dreptul administrativ. Prin acest volum, autorul intentioneaza sa ofere atat studentilor, cat si practicienilor un punct de pornire spre intelegerea notiunii de caducitate a actului juridic si a locului acesteia in ramura dreptului public.
Drumul spre aceasta „aventura” stiintifica, declara autorul, a plecat de la constatarea ca in sistemul nostru de drept public, caducitatea nu exista ca atare, cu extrem de putine exceptii. Sau daca exista, atunci ea este bine camuflata sub forma altor notiuni vecine: revocarea, desuetudinea, prescriptia, ajungerea la termen, abrogarea. Lucrarea de fata marcheaza primul studiu dedicat in exclusivitate acestei notiuni, in incercarea de a demonstra importanta sa si varietatea formelor pe care le cunoaste.
Structurata in sase capitole, Caducitatea actului juridic in dreptul public ofera o prezentare extensiva a regimului aplicabil, cu trimiteri la dreptul civil si la dreptul administrativ din doua jurisdictii diferite, respectiv cea franceza si cea romana. Totodata, pe langa amplele referiri doctrinare atat la literatura de specialitate romana, cat si la cea straina, lucrarea cuprinde exemple relevante din jurisprudenta, precum si trimiteri la textele incidente din proiectul viitorului Cod administrativ.
Dintre aspectele abordate remarcam: prezentarea generala a incetarii efectelor juridice ale actelor administrative, studiul aplicabilitatii notiunii de caducitate in dreptul public roman, analiza comparativa a caducitatii in raport cu alte institutii asemanatoare (prescriptia, tacerea administratiei, perimarea). In partea finala, lucrarea expune domeniul de aplicare a caducitatii in dreptul public, cu incursiuni foarte interesante in materii precum contractul de concesiune, achizitii publice, acte normative sau caducitatea manifestarilor de vointa ale electoratului, cat si importanta practica a caducitatii, alaturi de propuneri de lege ferenda.
La finalul acestei carti, cititorul va fi uimit sa constate omniprezenta caducitatii in dreptul public: de la impunatorul tratat international, pana la cea mai nesemnificativa operatiune material-tehnica. Iar dintre cauzele de caducitate, unele sunt comune (decesul, de pilda), iar altele speciale, aplicabile doar la anumite acte din dreptul public (aparitia unei incompatibilitati). Cu alte cuvinte, lucrarea trateaza, printre altele, unitatea conceptului in discutie: data fiind infatisarea ei cameleonica, putem concepe caducitatea ca o notiune monolitica?
Capitolul I. Despre incetarea efectelor juridice ale actelor administrative
Sectiunea 1. Prezentare generala a modalitatilor de incetare a efectelor actelor administrative. Pozitia literaturii romane de specialitate
Sectiunea a 2‑a. Pozitia doctrinei straine
Sectiunea a 3‑a. Critica clasificarii romane a modalitatilor de incetare a efectelor actelor administrative
Sectiunea a 4‑a. Pozitia noastra cu privire la o posibila clasificare a modalitatilor de incetare a efectelor actelor administrative
Capitolul al II‑lea. Notiunea de caducitate si aplicabilitatea ei in dreptul public roman
Sectiunea 1. Etimologie
Sectiunea a 2‑a. Definitie
Sectiunea a 3‑a. Identificarea locului caducitatii in jurisprudenta
Sectiunea a 4‑a. Tipuri de caducitate. Posibile clasificari ale conceptului
Sectiunea a 5‑a. Trasaturile caducitatii
Sectiunea a 6‑a. Propuneri de definitii si analiza regimului juridic al caducitatii absolute si relative
Capitolul al III‑lea. Comparatia caducitatii cu alte institutii asemanatoare ale dreptului administrativ
Sectiunea 1. Caducitatea si abrogarea actelor administrative
Sectiunea a 2‑a. Caducitatea si revocarea pentru ilegalitate (retractarea din dreptul francez) a actelor administrative
Sectiunea a 3‑a. Caducitatea si anularea actelor administrative
Sectiunea a 4‑a. Caducitatea si desuetudinea
Sectiunea a 5‑a. Caducitatea si inopozabilitatea
Sectiunea a 6‑a. Caducitatea si inexistenta
Sectiunea a 7‑a. Caducitatea si inoportunitatea survenita
Sectiunea a 8‑a. Caducitatea si prescriptia
Sectiunea a 9‑a. Caducitatea si tacerea administratiei
Sectiunea a 10‑a. Caducitatea si executarea actului
Sectiunea a 11‑a. Caducitatea si perimarea din procedura civila
Capitolul al IV‑lea. Domeniul de aplicare a caducitatii in dreptul public
Sectiunea 1. Distinctia acte de drept international ‑ acte de drept intern. Caducitatea tratatelor internationale prin disparitia unui element essential al acestora
Sectiunea a 2‑a. Distinctia activitati (acte) de drept constitutional ‑ activitati (acte) de drept administrativ. Caducitatea primelor
Sectiunea a 3‑a. Acte juridice ‑ fapte materiale juridice ‑ operatiuni material‑tehnice. Caducitatea faptelor si a operatiunilor
Sectiunea a 4‑a. Distinctia acte emise in regim de drept public ‑ acte emise in regim de drept privat. Scurte consideratii cu privire la caducitatea acestora din urma
Sectiunea a 5‑a. Distinctia acte administrative ‑ acte administrativ‑jurisdictionale. Caducitatea actelor administrativ‑jurisdictionale
Sectiunea a 6‑a. Acte unilaterale ‑ contracte in regim de drept public. Caducitatea in materia contractelor administrative
Sectiunea a 7‑a. Distinctia acte normative ‑ acte individuale. Subdiviziunile acestora. Caducitatea diverselor tipuri de acte administrative
Capitolul al V‑lea. Fundamentul caducitatii: disparitia unui element esential al actului
Sectiunea 1. Vointa administratiei
Sectiunea a 2‑a. Obiectul actului
Sectiunea a 3‑a. Cauza (sau motivul) actului
Sectiunea a 4‑a. Elementul intuitu personae
Capitolul al VI‑lea. Importanta practica a caducitatii. Propuneri de lege ferenda. Concluzii
Sectiunea 1. Controlul contencios al caducitatii
Sectiunea a 2‑a. Propuneri de lege ferenda pentru textele de lege incidente in materia caducitatii
Sectiunea a 3‑a. Concluzii generale