In forma sa moderna, dreptul administrativ a luat nastere odata cu Revolutia franceza de la 1789. Acela a fost momentul cand regele, in umbra caruia administratia discretionara isi exercita puterea nestanjenita de nicio regula juridica, a fost inlocuit de regimul legalitatii. Conducerea absolutista a statului, oglindita in celebra expresie a lui Ludovic al XIV-lea, Regele Soare, „L'État, c'est moi!”, a fost inlocuita de valorile democratiei, sintetizate in insasi motto-ul Revolutiei, liberté, égalité, fraternité.
Dreptul administrativ a stabilit exact limitele in care statul sa fie condus, si anume prin legi, norme juridice care trebuie sa fie expresia vointei generale si nu a unui singur om sau a unui grup restrans de persoane. In acest regim al legalitatii, legea avea sa creeze diferite institutii administrative, destinate sa satisfaca interesul general, cu forta obligatorie erga omnes.
Prezenta lucrare isi are fundamentul pe cursul de drept administrativ – partea generala – predat de domnul conf. univ. Mircea Alexandru la Facultatea de Drept din cadrul Universitatii „Titu Maiorescu”, acolo unde am avut sansa sa ii fiu asistent. Aceasta lucrare abordeaza analitic, dar sintetic, teoria generala a dreptului administrativ si se doreste a fi un instrument de lucru util, care sa ofere cititorilor (in special studentilor, dar nu numai) conceptele principale cu care opereaza administratia publica si dreptul administrativ in contextul normativ actual.
Autorul
CAPITOLUL I. EVOLUTIA ADMINISTRATIEI PUBLICE DIN PERSPECTIVA ISTORIEI DREPTULUI ROMANESC
Sectiunea 1. Consideratii generale
Sectiunea a 2-a. Administratia publica in Dacia
Sectiunea a 3-a. Administratia publica in Tarile Romane, in Evul Mediu
Sectiunea a 4-a. Administratia publica in Epoca Moderna
Sectiunea a 5-a. Administratia publica in perioada comunista si pana in prezent
CAPITOLUL II. INTRODUCERE IN DREPTUL ADMINISTRATIV
Sectiunea 1. Obiectul dreptului administrativ
Sectiunea a 2-a. Legatura dreptului administrativ cu alte ramuri ale dreptului
Sectiunea a 3-a. Definitia si trasaturile dreptului administrativ
CAPITOLUL III. ADMINISTRATIA PUBLICA, OBIECT CENTRAL DE STUDIU AL DREPTULUI ADMINISTRATIV
Sectiunea 1. Consideratii generale privind administratia publica
Sectiunea a 2-a. Definitia si trasaturile administratiei publice
CAPITOLUL IV. PALIERUL INSTITUTIILOR ADMINISTRATIEI PUBLICE
Sectiunea 1. Consideratii generale
Sectiunea a 2-a. Despre Guvern si guvernare
Sectiunea a 3-a. Trasaturile caracteristice ale autoritatilor administratiei publice
CAPITOLUL V. IZVOARELE DREPTULUI ADMINISTRATIV
Sectiunea 1. Consideratii generale
Sectiunea a 2-a. Cutuma sau obiceiul, ca izvor nescris al dreptului administrativ
Sectiunea a 3-a. Izvoarele scrise ale dreptului administrativ
CAPITOLUL VI. NORMA DE DREPT ADMINISTRATIV
Sectiunea 1. Notiunea si trasaturile normei de drept administrativ
Sectiunea a 2-a. Structura normei de drept administrativ
CAPITOLUL VII. RAPORTURILE DE DREPT ADMINISTRATIV
Sectiunea 1. Notiunea raportului de drept administrativ
Sectiunea a 2-a. Elementele de continut ale raportului de drept administrativ
CAPITOLUL VIII. CONSIDERATII GENERALE ASUPRA PUTERII EXECUTIVE
Sectiunea 1. Structura puterii executive
Sectiunea a 2-a. Raporturile dintre puterea legislativa si cea executiva
CAPITOLUL IX. INSTITUTIA SEFULUI DE STAT
Sectiunea 1. Consideratii generale
Sectiunea a 2-a. Evolutia institutiei sefului statului in Romania
Sectiunea a 3-a. Atributiile sefului de stat
CAPITOLUL X. DESPRE GUVERN, EXECUTIV SI GUVERNARE
Sectiunea 1. Organizarea Guvernului Romaniei
Sectiunea a 2-a. Atributiile Guvernului Romaniei