I. INTRODUCERE
II. CAUZELE DE INADMISIBILITATE IN JURISDICTIA CURTII CONSTITUTIONALE
1. Scurta caracterizare
2. Clasificari ale cauzelor de inadmisibilitate
III. LEGALITATEA SESIZARII
1. Conditii de admisibilitate privitoare la OBIECTUL SESIZARII
1.1. Consideratii generale
1.2. Controlul de constitutionalitate a priori poate avea ca obiect doar legile care nu au fost promulgate
1.3. Este admisibil controlul de constitutionalitate a priori al legii promulgate, daca sesizarea s-a facut in termenul legal
1.4. Controlul de constitutionalitate a priori poate avea ca obiect doar legile care au fost adoptate de ambele Camere ale Parlamentului
1.5. Controlul de constitutionalitate a priori poate avea ca obiect o ordonanta a Guvernului aprobata prin lege, insa numai in masura in care Curtea a fost sesizata cu privire la legea de aprobare a ordonantei Guvernului
1.6. Dupa reexaminarea legii pentru punerea in acord cu decizia Curtii Constitutionale de constatare a neconstitutionalitatii, pot forma obiectul controlului de constitutionalitate a priori numai acele dispozitii care au format obiect al reexaminarii
1.7. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect numai regulamentele Parlamentului in vigoare
1.8. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect hotararile plenului Camerei Deputatilor, hotararile plenului Senatului si hotararile plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului, nu si acordurile politice
1.9. Hotararile de Guvern nu pot constitui obiect al controlului Curtii Constitutionale
1.10. Normele metodologice de aplicare a legii nu pot constitui obiect al controlului Curtii Constitutionale
1.11. Ordinele ministrilor nu pot constitui obiect al controlului Curtii Constitutionale
1.12. Hotararile judecatoresti nu pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate
1.13. Dispozitiile din legi si ordonante, in interpretarea data de Inalta Curte de Casatie si Justitie (recurs in interesul legii/hotarare prealabila), pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate
1.14. Controlul de constitutionalitate a posteriori poate avea ca obiect dispozitii din legi si ordonante in vigoare
1.15. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect si dispozitii din legi si ordonante abrogate, in masura in care acestea continua sa produca efecte juridice
1.16. Dispozitiile legale de abrogare pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate
1.17. Controlul de constitutionalitate a posteriori poate avea ca obiect numai dispozitii din legi si ordonante care sunt aplicabile cauzei in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate
1.18. Exceptia de neconstitutionalitate nu poate constitui obiectul actiunii de chemare in judecata
1.19. Exceptia de neconstitutionalitate ridicata intr-o actiune ab initio inadmisibila poate avea ca obiect numai dispozitiile legale care determina o atare solutie in privinta cauzei in care a fost ridicata exceptia
1.20. Dispozitiile din legi si ordonante, constatate ca fiind neconstitutionale, nu mai pot fi supuse controlului de constitutionalitate
1.21. Poate forma obiect al controlului de constitutionalitate posibila interpretare neconstitutionala, alta/altele decat cea/cele exclusa/excluse prin decizii interpretative
1.22. Pot forma obiect al controlului de constitutionalitate solutiile legislative
1.23. Controlul de constitutionalitate poate avea ca obiect decretul de stabilire a obiectului si datei referendumului
1.24. Controlul de constitutionalitate priveste numai partidele politice, nu si organizatiile neguvernamentale
2. Conditii de admisibilitate privitoare la AUTORII SESIZARII
2.1. Consideratii generale
2.2. Grupurile parlamentare nu pot sesiza Curtea Constitutionala pentru controlul legilor inainte de promulgare
2.3. Presedintele sau membrii uneia dintre Camerele Parlamentului pot formula sesizari numai cu privire la regulamentul Camerei din care fac parte
2.4. Sesizarea Curtii, in vederea controlului constitutionalitatii hotararilor Parlamentului, poate fi formulata numai de catre presedintele respectivei Camere sau de catre un numar de 50 de deputati sau 25 de senatori
2.5. Deputatul/senatorul care a avut calitatea de presedinte al Camerei respective poate contesta constitutionalitatea hotararii care priveste incetarea statutului/calitatii sale de presedinte al Camerei
2.6. Aparatorii sau reprezentantii legali ai partilor pot invoca exceptii de neconstitutionalitate numai in numele partilor pe care le reprezinta
2.7. Deputatii ori senatorii nu pot formula sesizari cu privire la conflicte juridice de natura constitutionala
2.8. Presedintele Romaniei este in drept sa formuleze cererea cu privire la solutionarea conflictului juridic de natura constitutionala, chiar daca nu este parte in conflictul la care se refera sesizarea
2.9. Cererile de anulare a alegerilor pot fi formulate numai de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale reprezentate in Consiliul Minoritatilor Nationale si de candidatii care au participat la alegeri
2.10. Contestatiile referitoare la neconstitutionalitatea unui partid politic pot fi formulate numai de catre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului sau de Guvern
3. Conditii de admisibilitate privitoare la obligatia de MOTIVARE A SESIZARII
3.1. Consideratii generale
3.2. Admisibilitatea sesizarilor este conditionata de indicarea temeiului constitutional in raport de care sunt formulate criticile
3.3. Admisibilitatea sesizarilor este conditionata de motivarea incalcarii temeiurilor de neconstitutionalitate invocate
3.4. Pentru admisibilitatea sesizarilor este necesar ca norma de referinta sa fie de rang constitutional
3.5. Admisibilitatea sesizarilor este conditionata de motivarea lor la data formularii, iar nu la o data ulterioara, in fata Curtii Constitutionale
4. Conditii de admisibilitate care vizeaza CADRUL PROCESUAL/CONDITII PROCEDURALE SPECIFICE unor atributii ale Curtii Constitutionale
4.1. Consideratii generale
4.2. Exceptiile de neconstitutionalitate pot fi ridicate numai in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial
4.3. Exceptiile de neconstitutionalitate nu pot fi ridicate direct in fata Curtii
4.4. Constitutionalitatea legii poate fi examinata numai in cadrul atributiei prevazute de art. 146 lit. d) din Constitutie, iar nu in indeplinirea altor competente
4.5. Aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, solutionata de Curte, nu poate fi ridicata in aceeasi cauza de catre acelasi autor
4.6. Cadrul procesual stabilit prin sesizare nu poate fi extins prin formularea unei cereri de interventie in interes propriu sau in interesul unei parti
4.7. Conflictele juridice de natura constitutionala poarta intre autoritatile publice, iar nu intre puterile statului
IV. COMPETENTA CURTII CONSTITUTIONALE
1. Consideratii generale
2. Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii, iar nu si asupra oportunitatii actelor criticate
3. Curtea se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, nu si asupra modului de aplicare a acestora
4. Sunt admisibile sesizarile avand ca obiect hotararile Parlamentului, numai daca acestea afecteaza valori si principii constitutionale sau organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor de rang constitutional
5. In cadrul controlului a priori, Curtea se pronunta si asupra prevederilor care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate de norma criticata, iar in cadrul controlului a posteriori, se pronunta si asupra constitutionalitatii altor prevederi din actul atacat, de care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate prevederile mentionate in sesizare, insa doar daca s-a admis exceptia de neconstitutionalitate
6. Curtea Constitutionala nu poate modifica/completa dispozitiile legale si nu se poate pronunta asupra omisiunilor legislative fara relevanta constitutionala
7. Curtea Constitutionala se poate pronunta asupra omisiunilor legislative care au relevanta constitutionala
8. Interpretarea si aplicarea legii nu intra in competenta Curtii Constitutionale
9. Interpretarea si aplicarea regulamentelor/hotararilor parlamentare nu intra in competenta Curtii Constitutionale
10. Controlul de constitutionalitate presupune raportarea unei norme juridice la dispozitii ale Constitutiei, si nu o analiza comparativa a actelor normative sau a institutiilor juridice
11. Verificarea compatibilitatii unei norme de drept intern in raport de normele de drept european nu intra in competentele Curtii Constitutionale. Norma europeana poate constitui doar o norma interpusa celei de referinta, care nu poate fi decat Constitutia, si, de asemenea, trebuie sa aiba relevanta constitutionala
12. Contestatiile privitoare la procedura suspendarii Presedintelui Romaniei nu sunt de competenta Curtii Constitutionale
V. CONCLUZII
INDEX ALFABETIC