La prima vedere, procedura administrativa prealabila sesizarii instantei de contencios administrativ apare ca o simpla solicitare adresata autoritatii publice si, daca aceasta solicitare nu a fost realizata, in principiu, intervine sanctiunea inadmisibilitatii cererii de chemare in judecata. La o privire mai atenta, interesul pentru studiul aprofundat al procedurii prealabile este suscitat de caracterul complex al acesteia.
Procedura administrativa prealabila sesizarii instantei de contencios administrativ nu poate fi analizata in mod singular, fiind esential sa se determine care este locul acesteia in sistemul de drept administrativ, care este raportul cu celelalte cai administrative de atac, cu dreptul procesual civil, cu recursul administrativ, precum si cu principiile revocarii si al controlului administrativ. Odata stabilite aceste coordonate, regimul juridic este mult mai facil de determinat, iar solutiile capata vocatia de a fi coerente si precise.
Printre obiectivele principale ale lucrarii Procedura administrativa prealabila sesizarii instantei de contencios administrativ regasim: fundamentarea stiintifica a procedurii prealabile, din perspectiva legislativa, doctrinara si jurisprudentiala; fundamentarea stiintifica a elementelor sale componente: revocarea si recursul administrativ; determinarea regimul juridic aplicabil procedurii prealabile; analiza elementelor care ii influenteaza eficacitatea: particularitatile sistemului national de drept, reglementarea nationala, comparatia cu celelalte proceduri administrative si cu modalitatile alternative de solutionare a litigiilor. Sistemul de drept national este privit si din perspectiva dreptului Uniunii Europene si cea a jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, precum si din planul dreptului francez.
„La baza elaborarii acestei lucrari s-au aflat aproximativ 550 de titluri de cursuri, articole, decizii de jurisprudenta nationala si europeana si alte materiale.
Latinii spuneau non multa, sed multum, insa in lucrarea de fata, acest adagiu nu se aplica, pentru ca lucrarea este valoroasa atat prin calitatea, cat si prin cantitatea de informatii, de teze originale, de judecati de valoare exprimate”.
Prof. univ. dr. Verginia Vedinas
Dintre temele abordate enumeram:
I. Din perspectiva dreptului roman
– cererea prealabila;
– recursul administrativ (evolutie, regim juridic, recursul administrativ tipic, recursul administrativ reglementat expres de lege, recursul administrativ impropriu);
– procedura administrativa prealabila (procedura prealabila in cazul actelor administrative unilaterale, procedura prealabila in cazul normelor de trimitere la Legea nr. 554/2004 si in cazul actiunilor directe, cazul contractelor administrative);
– raportul dintre controlul administrativ, revocare, recursul administrativ, procedura administrativa prealabila, caile administrative de atac si actiunea directa;
– cursul termenelor de formulare a procedurii administrative prealabile (notiune si natura juridica, evolutia dispozitiilor legale privind comunicarea actelor administrative si practica instantelor de judecata, regim juridic, comunicarea potrivit Codului administrativ);
– particularitati in materia contractelor administrative;
– variabilele eficacitatii procedurii administrative prealabile (actualitatea, caracterul obligatoriu si titularii procedurii prealabile);
– locul procedurii administrative prealabile in cadrul sistemului national de drept; particularitatile dreptului administrativ (dreptul administrativ material, procedural si procesual, dreptul administrativ material propriu-zis si dreptul administrativ procedural, autonomia dreptului material administrativ, contenciosului administrativ si dreptului procesual civil, perspective de evolutie legislativa, codificarea administrativa);
– procedura prealabila si contestatiile in materia fondurilor europene si fiscala;
– procedura prealabila in cadrul modalitatilor alternative de solutionare a litigiilor;
– revocarea ca mijloc si finalitate a procedurii administrative prealabile (evolutie, control administrativ, regim juridic, principiul revocarii si exceptiile de la principiu: actele administrative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice, actele administrativ-jurisdictionale, actele administrative care sunt declarate irevocabile prin lege sau au dat nastere unor drepturi subiective garantate de lege sub aspectul stabilitatii, actele administrative realizate material; teoria drepturilor castigate din dreptul administrativ; fundamentarea propunerii de eliminare a exceptiilor de la principiul revocarii);
– regimul juridic al abrogarii actelor administrative cu caracter normativ; relatia dintre abrogare si procedura prealabila; efectele abrogarii.
II. Din perspectiva dreptului european
– influenta dreptului european asupra procedurii administrative prealabile (procedura prealabila in cadrul Uniunii Europene, procedura prealabila in cadrul Consiliului Europei, procedura prealabila in jurisprudenta CEDO);
– receptarea principiului revocarii din dreptul european (revocarea in jurisprudenta CJUE, revocarea in jurisprudenta CEDO, raportul dintre jurisprudenta CEDO si jurisprudenta CJUE, interferente si efecte ale jurisprudentei CJUE si CEDO in dreptul national, receptarea dreptului european prin intermediul Codului ReNEUAL);
III. Din perspectiva dreptului francez
– recursul administrativ in dreptul francez (autonomia dreptului administrativ in doctrina franceza; calificarea normelor imprumutate de dreptul administrativ; modalitatile de receptare a dreptului civil in dreptul administrativ; rolul creator de norme al judecatorului de contencios administrativ; recursul administrativ in dreptul comun, recursul administrativ prealabil obligatoriu; termenele de formulare a recursului administrativ; generalizarea recursului administrativ obligatoriu; recursul administrativ in dreptul contractual);
– revocarea in dreptul francez (revocarea din oficiu sau la cerere: actele administrative care nu creeaza drepturi in favoarea beneficiarilor, particularitati in cazul deciziilor creatoare de drepturi; revocarea dispusa ca urmare a formularii unui recurs administrativ; aspecte comune ale revocarii dispuse din oficiu sau la cerere si revocarea dispusa ca urmare a formularii unui recurs administrativ: revocarea la limita cu principiul securitatii juridice si increderii legitime, revocarea la limita cu teoria drepturilor castigate, principiul revocarii in raport cu limite ce decurg din intinderea controlului judecatoresc).
PARTEA I. PROCEDURA PREALABILA IN DREPTUL ROMAN SI IN DREPTUL FRANCEZ
TITLUL I. PROCEDURA PREALABILA IN DREPTUL ROMAN
Capitolul I. Notiune. Fundamentare constitutionala, legala, jurisprudentiala si doctrinara. Relatii intre institutii juridice
Sectiunea 1. Recursul administrativ
§1. Recursul administrativ tipic
§2. Recursul administrativ reglementat expres de lege
§3. Recursul administrativ impropriu
Sectiunea a 2-a. Procedura prealabila
§1. Procedura prealabila in cazul actelor administrative unilaterale
§2. Normele de trimitere la Legea nr. 554/2004 si actiunile directe
§3. Procedura prealabila in cazul contractelor administrative
Sectiunea a 3-a. Cererea prealabila
Sectiunea a 4-a. Raportul dintre controlul administrativ, revocare, recurs administrativ, procedura prealabila, cai administrative de atac si actiunea directa
§1. Caracterul interdependent al conceptelor de control administrativ, revocare, recurs administrativ si procedura prealabila
§2. Corelatii intre revocare, recurs administrativ, procedura prealabila si celelalte cai de atac
Capitolul al II-lea. Evolutia recursului administrativ
Sectiunea 1. Aspecte generale
Sectiunea a 2-a. Separarea functiei administrative de functia jurisdictionala
Sectiunea a 3-a. Recursul administrativ la originile dreptului administrativ
Sectiunea a 4-a. Recursul administrativ in legislatia si doctrina interbelica
Sectiunea a 5-a. Evolutia corelata a recursului administrativ, jurisdictiilor speciale administrative si recursului contencios
Sectiunea a 6-a. Evolutia recursului administrativ obligatoriu
Capitolul al III-lea. Regimul juridic actual al procedurii prealabile
Sectiunea 1. Privire generala asupra regimului juridic
Sectiunea a 2-a. Modificarile de regim juridic aduse art. 7 alin. (5) din Legea nr. 554/2004 prin Legea nr. 212/2018
Sectiunea a 3-a. Mentinerea caracterului obligatoriu al procedurii prealabile prin modificarile aduse prin Legea nr. 212/2018
Capitolul al IV-lea. Cursul termenelor de formulare a procedurii prealabile
Sectiunea 1. Aspecte generale
Sectiunea a 2-a. Notiunea si natura juridica ale operatiunii comunicarii actelor administrative
Sectiunea a 3-a. Evolutia dispozitiilor legale privind comunicarea actelor administrative si practica instantelor de judecata corespunzatoare
Sectiunea a 4-a. Regimul juridic al operatiunii comunicarii actelor administrative in reglementarea actuala
Sectiunea a 5-a. Comunicarea potrivit Codului administrativ
Capitolul al V-lea. Scenarii de evolutie a normelor privind momentul de la care incep sa curga termenele de formulare a plangerii prealabile
Sectiunea 1. Aspecte generale
Sectiunea a 2-a. Solutii privind comunicarea actelor administrative ce decurg din analiza reglementarii existente in alte sisteme de drept
Sectiunea a 3-a. Solutii privind comunicarea actelor administrative in dreptul romanesc ce decurg din evolutia legislativa a ultimilor 30 de ani
Sectiunea a 4-a. Diferenta nejustificata dintre dispozitiile care reglementeaza curgerea termenelor in privinta beneficiarului si tertului. Inexistenta ratiunii instituirii termenelor minimale si maximale
Sectiunea a 5-a. Un argument in completare ce tine de forma pe care trebuie sa o imbrace comunicarea pentru declansarea curgerii termenului de contestare
Sectiunea a 6-a. Comunicarea actului administrativ si termenul de sesizare a instantei in cazul in care nu este necesara plangerea prealabila
Capitolul al VI-lea. Particularitati in materia contractelor administrative
Capitolul al VII-lea. Influenta dreptului european asupra procedurii prealabile
Sectiunea 1. Procedura prealabila in cadrul Uniunii Europene
Sectiunea a 2-a. Procedura prealabila in cadrul Consiliului Europei
Sectiunea a 3-a. Procedura prealabila in jurisprudenta CEDO
Capitolul al VIII-lea. Concluzii privind Titlul I
TITLUL AL II-LEA. VARIABILE ALE EFICACITATII PROCEDURII PREALABILE IN DREPTUL ROMAN
Capitolul I. Actualitatea, caracterul obligatoriu si titularii procedurii prealabile
Sectiunea 1. Actualitatea
Sectiunea a 2-a. Caracterul obligatoriu
Sectiunea a 3-a. Titularii procedurii prealabile
Sectiunea a 4-a. Premisele unui studiu empiric – procedura prealabila
Capitolul al II-lea. Locul procedurii prealabile in cadrul sistemului national de drept. Particularitatile dreptului administrativ
Sectiunea 1. Dreptul administrativ material, procedural si procesual
Sectiunea a 2-a. Dreptul administrativ material propriu-zis si dreptul administrativ procedural
Sectiunea a 3-a. Autonomia dreptului material administrativ, contenciosului administrativ si dreptului procesual civil
§1. Autonomia contenciosului administrativ in raport cu dreptul procesual civil
§2. Influenta dreptului administrativ material asupra contenciosului administrativ
§3. Sistemul normativ al contenciosului administrativ din perspectiva dispozitiilor art. 28 din Legea nr. 554/2004
Sectiunea a 4-a. Perspective de evolutie legislativa. Codificarea administrativa
Capitolul al III-lea. Procedura prealabila si contestatiile in materia fondurilor europene si fiscala
Sectiunea 1. Aspecte teoretice
Sectiunea a 2-a. Studiu empiric – contestatia in materia fondurilor europene
Sectiunea a 3-a. Studiu empiric – contestatia fiscala
Capitolul al IV-lea. Procedura prealabila in cadrul modalitatilor alternative de solutionare a litigiilor
Sectiunea 1. Contextul european al modalitatilor alternative de solutionare a litigiilor administrative
Sectiunea a 2-a. Contextul national al modalitatilor alternative de solutionare a litigiilor administrative
Sectiunea a 3-a. Tranzactia in cazul litigiilor de contencios administrativ
Sectiunea a 4-a. Perspective de evolutie legislativa coerenta in privinta recursului administrativ si tranzactiei
Capitolul al V-lea. Concluzii privind Titlul II
TITLUL AL III-LEA. RECURSUL ADMINISTRATIV IN DREPTUL FRANCEZ
Capitolul I. Autonomia dreptului administrativ in doctrina franceza
Sectiunea 1. Aspecte introductive
Sectiunea a 2-a. Sisteme de reglementare a dreptului administrativ
Sectiunea a 3-a. Premisele legaturii dintre dreptul civil si dreptul administrativ
Sectiunea a 4-a. Sursele autonomiei dreptului administrativ
§1. Sursele formale de drept si specificul materiei dreptului administrativ
§2. Sursele autonomiei dreptului administrativ din perspectiva organului de jurisdictie
§3. Legatura dintre raportul juridic de drept administrativ si sursa dreptului
Sectiunea a 5-a. Calificarea normelor imprumutate de dreptul administrativ
Sectiunea a 6-a. Modalitatile de receptare a dreptului civil in dreptul administrativ
§1. Analogia si asimilarea
§2. De la norma speciala la norma generala
§3. Imprumuturile formale sau directe si materiale sau tacite
Sectiunea a 7-a. Rolul creator de norme al judecatorului de contencios administrativ
Capitolul al II-lea. Recursul administrativ in dreptul comun
Sectiunea 1. Fundamentare normativa, jurisprudentiala si doctrinara
Sectiunea a 2-a. Regulile de forma si de fond privind recursul administrativ de drept comun
Capitolul al III-lea. Recursul administrativ prealabil obligatoriu
Sectiunea 1. Evolutia conceptiei privind recursul administrative obligatoriu in legislatie, jurisprudenta si doctrina
Sectiunea a 2-a. Avantajele si dezavantajele recursului administrativ
Sectiunea a 3-a. Domeniile in care este reglementat recursul administrative obligatoriu in sistemul francez
Capitolul al IV-lea. Regimul juridic al recursului administrative prealabil obligatoriu
Sectiunea 1. Privire de ansamblu asupra regimului juridic
Sectiunea a 2-a. Termenele de formulare a recursului administrativ
Capitolul al V-lea. Generalizarea recursului administrative obligatoriu
Sectiunea 1. Criteriile privind eficienta recursului administrativ din perspectiva Consiliului de Stat
Sectiunea a 2-a. Generalizarea intre asigurarea garantiilor procedural si utilizarea dialogului informal
Sectiunea a 3-a. Conditii indispensabile si obstacole in generalizarea recursului administrativ
Sectiunea a 4-a. Necesitatea identificarii unor criterii de determinare a caracterului obligatoriu si facultativ al recursului administrativ
Sectiunea a 5-a. Limitele si coerenta actiunii administrative
Capitolul al VI-lea. Recursul administrativ in dreptul contractual
Capitolul al VII-lea. Concluzii privind Titlul al III-lea
PARTEA A II-A. REVOCAREA CA MIJLOC SI FINALITATE A PROCEDURII PREALABILE IN DREPTUL ROMAN SI IN DREPTUL FRANCEZ
TITLUL I. REVOCAREA IN DREPTUL ROMAN
Capitolul I. Notiunea de revocare
Sectiunea 1. Controlul administrativ
Sectiunea a 2-a. Revocarea actelor administrative
§1. Terminologie
§2. Notiune
§3. Fundamentare juridica
Capitolul al II-lea. Evolutia legislatiei, doctrinei si jurisprudentei nationale in materia revocarii
Sectiunea 1. Perioada interbelica
Sectiunea a 2-a. Perioada ulterioara anului 1948
Sectiunea a 3-a. Privire de ansamblu asupra capitolului
Capitolul al III-lea. Regimul juridic al revocarii
Sectiunea 1. Principiul revocarii si exceptiile de la acest principiu
Sectiunea a 2-a. Actele administrative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice
§1. Contextul adoptarii Legii nr. 554/2004
§2. Modificarile de regim juridic aduse exceptiei actelor administrative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte
juridice prin Legea nr. 262/2007
§3. Mentinerea pana in prezent a continutului exceptiei actelor administrative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice
§4. Propunere de eliminare a exceptiei actelor administrative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice
§5. Exceptia actelor administrative care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice in afara raporturilor de drept civil
Sectiunea a 3-a. Actele administrative care sunt declarate irevocabile prin lege sau au dat nastere unor drepturi subiective garantate de lege sub aspectul stabilitatii
§1. Teoria drepturilor castigate din dreptul administrativ ar elimina sistemul cailor de atac reglementat de Legea nr. 554/2004
§2. Ratiunea calificarii anumitor acte administrative ca irevocabile
§3. Actele administrative garantate sub aspectul stabilitatii si sistemul de contestare a actelor administrative
Sectiunea a 4-a. Actele administrative realizate material
Capitolul al IV-lea. Regimul juridic al abrogarii actelor administrative cu caracter normativ
Sectiunea 1. Notiune si delimitare
Sectiunea a 2-a. Relatia dintre abrogare si procedura prealabila
Sectiunea a 3-a. Efectele abrogarii
Capitolul al V-lea. Receptarea principiului revocarii din dreptul european
Sectiunea 1. Revocarea in jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sectiunea a 2-a. Revocarea in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului
Sectiunea a 3-a. Raportul dintre jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului si jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii
Europene
Sectiunea a 4-a. Interferente si efecte ale jurisprudentei CJUE si CEDO in dreptul national
Sectiunea a 5-a. Receptarea dreptului european prin intermediul Codului ReNEUAL
Capitolul al VI-lea. Perspective de evolutie a regimului revocarii
Sectiunea 1. Doctrina romana in contextul perspectivei de modificare a regimului revocarii
Sectiunea a 2-a. Proiectul Codului de procedura administrative din 2004
Capitolul al VII-lea. Concluzii privind Titlul I si propuneri de lege ferenda
TITLUL AL II-LEA. REVOCAREA IN DREPTUL FRANCEZ
Capitolul I. Revocarea din oficiu sau la cerere
Sectiunea 1. Actele administrative care nu creeaza drepturi in favoarea beneficiarilor
Sectiunea a 2-a. Particularitati in cazul deciziilor creatoare de drepturi
§1. Evolutia reglementarii
§2. Solutia actuala
§3. Observatii in raport cu reglementarea din dreptul francez
§4. Observatii in raport cu dreptul roman
Capitolul al II-lea. Revocarea dispusa ca urmare a formularii unui recurs administrativ
Sectiunea 1. Dreptul francez
Sectiunea a 2-a. Observatii asupra revocarii dispuse ca urmare a formularii unui recurs administrativ
Capitolul al III-lea. Aspecte comune ale revocarii dispuse din oficiu sau la cerere si revocarea dispusa ca urmare a formularii unui recurs administrativ
Sectiunea 1. Observatii cu privire la exceptia actelor care au intrat in circuitul civil si au produs efecte juridice din dreptul roman
Sectiunea a 2-a. Revocarea la limita cu principiul securitatii juridice si increderii legitime
Sectiunea a 3-a. Revocarea la limita cu teoria drepturilor castigate
Sectiunea a 4-a. Principiul revocarii in raport cu limite ce decurg din intinderea controlului judecatoresc
Capitolul al IV-lea. Concluzii privind Titlul al II-lea
CONCLUZII SI PROPUNERI DE LEGE FERENDA
BIBLIOGRAFIE