Nu poate exista comert international fara transport maritim. Transportul de marfuri pe mare este cel mai ieftin mod de transport international, iar asigurarea maritima face parte integranta din transportul maritim si din comertul international. Contractul de asigurare maritima este contractul in care asiguratorul este de acord sa indemnizeze asiguratul impotriva pierderii ocazionate de incidentele unei calatorii maritime, pentru o suma de bani numita prima.
Functia principala a asigurarii consta in transferul si in distributia riscurilor. Astfel, prin asigurare are loc transferul riscului de pierderi economice la asigurator, care la rândul sau il redistribuie prin acorduri de investitii si reasigurari.
In cadrul lucrarii Contractul international de asigurare maritima sunt abordate diferite tipuri de contracte de asigurare si reasigurare maritima si sunt explicate elementele specifice fiecaruia, in scopul de a ajuta practicianul sa le diferentieze si sa poata aplica regimul juridic corespunzator. Aceste clasificari difera in primul rând in functie de obiectul material al asigurarii, care poate fi reprezentat de corpul sau instalatiile navei, de marfa ori incarcatura transportata etc.
Contractul de asigurare maritima este un domeniu in sine, care poate prezenta si in viitor dificultati in practica judiciara si in cea comerciala. Fie ca este vorba despre un profesionist care deruleaza activitati de comert international sau despre o persoana fizica obisnuita, cu totii suntem influentati de practica in aceasta materie, deoarece este conexa modalitatii in care se desfasoara comertul. Fara comert international, societatea de astazi, cu exigentele sale, nu ar putea exista, iar comertul international pe mare nu se poate desfasura in absenta contractului international de asigurare maritima.
Despre autori
Ioana-Roxana Oltean este judecator la Judecatoria sectorului 4 Bucuresti si cadru didactic asociat la la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti.
PROLEGOMENE
CAPITOLUL I. ISTORIC SI ASPECTE INTRODUCTIVE
Sectiunea 1. Istoricul asigurarilor maritime
Sectiunea a 2-a. Principiile asigurarilor maritime
Sectiunea a 3-a. Scurte consideratii privind istoricul cluburilor P&I
Sectiunea a 4-a. Societatile de asigurare
Sectiunea a 5-a. Lloyd’s si membrii sai
Sectiunea a 6-a. Reglementarea Lloyd’s
Sectiunea a 7-a. Determinarea competentei si a legii aplicabile
Sectiunea a 8-a. Competenta potrivit common law
Sectiunea a 9-a. Conventia de la Haga din 2005
Sectiunea a 10-a. Piata londoneza a asigurarilor
Sectiunea a 11-a. Concluzii
CAPITOLUL AL II-LEA. CONTRACTUL DE ASIGURARE MARITIMA
Sectiunea 1. Elemente introductive
Sectiunea a 2-a. Formarea contractului de asigurare maritima
Sectiunea a 3-a. Forta obligatorie a contractului de asigurare maritima
Sectiunea a 4-a. Contractele de asigurare maritima incheiate prin mijloace de comunicare la distanta
Sectiunea a 5-a. Substituenti ai contractului de asigurare maritima
Sectiunea a 6-a. Modificari ale politelor de asigurare
Sectiunea a 7-a. Clasificarea politelor de asigurare
Sectiunea a 8-a. Utilizarea politelor deschise si a acoperirilor deschise
Sectiunea a 9-a. Considerente privind identificarea navei care va efectua transportul
Sectiunea a 10-a. Concluzii
CAPITOLUL AL III-LEA. ASIGURAREA DE CORP SI DE INSTALATII
Sectiunea 1. Introducere
Sectiunea a 2-a. Asigurarea de carena si de corp
Sectiunea a 3-a. Politele de timp si politele de calatorie
Sectiunea a 4-a. Analiza clauzelor politei de timp pentru carena sau corp din cadrul Institute Time Clauses
Sectiunea a 5-a. Pretentii. Abateri intentionate. Uzura
Sectiunea a 6-a. Concluzii
CAPITOLUL AL IV-LEA. ASIGURAREA CARGO
Sectiunea 1. Notiune. Izvoare. Reglementare si forme
Sectiunea a 2-a. Raspunderea asiguratorului
Sectiunea a 3-a. Clasificarea formelor de asigurare
Sectiunea a 4-a. Marfa cu regim special de asigurare
Sectiunea a 5-a. Concluzii
CAPITOLUL AL V-LEA. REASIGURAREA MARITIMA. NOTIUNE, TIPURI SI MODALITATI DE CONTRACTARE
Sectiunea 1. Consideratii introductive si scurt istoric
Sectiunea a 2-a. Relatia dintre contractul de asigurare si reasigurare
Sectiunea a 3-a. Interesul asigurabil in materia reasigurarilor
Sectiunea a 4-a. Scopul reasigurarii
Sectiunea a 5-a. Interpretarea garantiilor
Sectiunea a 6-a. Concluzii
CAPITOLUL AL VI-LEA. FRAUDA SI GARANTIILE IN MATERIA ASIGURARILOR MARITIME
Sectiunea 1. Frauda in materia asigurarilor
Sectiunea a 2-a. Garantii in termenii Marine Insurance Act 1906 si ai modificarilor realizate de Insurance Act 2015
Sectiunea a 3-a. Concluzii
CAPITOLUL AL VII-LEA. ASPECTE PRIVIND PRINCIPIUL CELEI MAI BUNE CREDINTE. REGLEMENTAREA DIN MARINE INSURANCE ACT 1906
Sectiunea 1. Consideratii introductive si sfera de aplicabilitate
Sectiunea a 2-a. Origine si codificare
Sectiunea a 3-a. Frauda in asigurari din perspectiva celei mai bune credinte
Sectiunea a 4-a. Concluzii
CAPITOLUL AL VIII-LEA. ASIGURAREA P&I
Sectiunea 1. Istoric
Sectiunea a 2-a. Riscuri asigurate
Sectiunea a 3-a. Regulile asociatiilor de asigurari reciproce
Sectiunea a 4-a. Grupul International al Cluburilor P&I si rolul acestor cluburi
Sectiunea a 5-a. Organizarea si functionarea unui club P&I
Sectiunea a 6-a. Concluzii
CAPITOLUL AL IX-LEA. POLITE DESCHISE SI ACOPERIRI DESCHISE. ACOPERIREA PENTRU PIRATERIE SI RAZBOI. ASIGURAREA DE AGREMENT
Sectiunea 1. Polita deschisa si acoperirea deschisa a marfurilor
Sectiunea a 2-a. Acoperirea pentru piraterie
Sectiunea a 3-a. Excluderile
Sectiunea a 4-a. Asigurarea iahturilor
Sectiunea a 5-a. Asigurarea riscurilor constructorilor si a riscurilor in constructii
Sectiunea a 6-a. Concluzii
CAPITOLUL AL X-LEA. ARBITRAJUL MARITIM
Sectiunea 1. Introducere
Sectiunea a 2-a. Arbitrajul modern si caracteristicile sale
Sectiunea a 3-a. Clauzele de arbitraj
Sectiunea a 4-a. Asociatia Arbitrilor Maritimi din Londra
Sectiunea a 5-a. Arbitrajul privind operatiunile de salvare
Sectiunea a 6-a. Curtea de Arbitraj International de la Londra
Sectiunea a 7-a. Alte sedii pentru arbitraj
Sectiunea a 8-a. Concluzii
CAPITOLUL AL XI-LEA. CONCLUZII SI CONSIDERATII DE LEGE FERENDA